Podle průzkumů je cyklistika druhým nejpopulárnějším sportem po fotbalu a zároveň je sportem nejčastěji provozovaným. Její popularita si bohužel vybírá daň v počtu nehod a úrazů, které každoročně cyklisty postihnou. Jen za loňský rok zemřelo 57 cyklistů a dalších 3690 bylo zraněno, o sedm procent víc než v roce 2013. Jde však pouze o statistiky dopravní policie. Skutečný počet může jít do násobků.

„Policie eviduje pouze ty případy, které byly šetřené jako dopravní nehoda. Především v cyklisty oblíbených horských oblastech policie k úrazům kolařů často nevyjíždí, protože se o nehodě vůbec nedoví,“ upozornil Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.

„Je třeba rozlišovat úrazy a dopravní nehody, ročně evidujeme zhruba 150 nehod cyklistů, které vzniknou v silničním provozu, a právě tyto srážky s motorovými vozidly generují největší počet vážných úrazů s trvalými následky, nebo dokonce smrtelných. Úrazů způsobených pádem z kola, srážkou dvou cyklistů na cyklostezce apod. je zhruba čtyřnásobek,” doplnil pro Právo Václav Bálek z Allianz.

V České pojišťovně řeší každoročně kolem 2500 pojistných událostí souvisejících se zraněním cyklistů, v Kooperativě je to kolem 13 tisíc úrazů. ČSOB Pojišťovna uvádí desítky úrazů, které si klienti na kole způsobí.

„Počet úrazů na kolech oproti ostatním úrazům je zhruba jedna ku padesáti, ročně tak řešíme zhruba tři stovky takových úrazů,“ zmínil Jiří Cívka z Generali.

Na kole i do zahraničí

Češi čím dál častěji tráví aktivní cyklistickou dovolenou i v zahraničí. Nejčastěji jezdí do Švýcarska, Francie, Itálie, NěmeckaRakouska, ale stoupá obliba i dalších destinací, jako jsou třeba Rumunsko, Albánie či Maroko.

V každém případě by nemělo v základním vybavení cyklisty chybět cestovní pojištění. „Je důležité, abyste se před cestou informovali, zda cyklistický sport, který chcete provozovat, je zahrnut v základním pojištění, nebo je třeba se připojistit. Například rekreační cyklistika obecně po značených trasách je v základní sazbě pojistného a může to být jak silniční, tak horská, nebo sportovní cyklistika. Nutnost připojistit se nastává až u více rizikových aktivit, nepojistitelné jsou pouze sjezdy a cyklistika v horském neznačeném terénu,” upozornil Václav Bálek z Allianz.

Doporučená pojištění pro cyklistiku v zahraničí
  • Pojištění léčebných výloh k pokrytí všech nákladů spojených s ošetřením a léčením úrazu včetně převozu do zdravotnického zařízení a převozu zpět do ČR.
  • Úrazové pojištění k plnění za tělesné poškození, trvalé následky a smrt způsobenou úrazem.
  • Pojištění odpovědnosti pro případ, že by klient způsobil při jízdě na kole škodu někomu jinému.
  • Pojištění zavazadel pro případ krádeže a loupeže kola či jeho poškození nebo zničení při dopravní nehodě.
Zdroj: Kooperativa

Pojišťovny proto doporučují typu dovolené přizpůsobit i výši limitů pojištění léčebných výloh. Pro případ běžné rekreační cyklistiky vám postačí limit kolem tří miliónů korun. Pro adrenalinové dovolené byste ho měli navýšit alespoň na dvojnásobek.

Při aktivní dovolené také určitě není od věci zaplatit si pojištění odpovědnosti, které se mimo jiné vztahuje na újmy z provozování sportovní rekreační činnosti. Jistíte se tak pro případ, že byste na dovolené při sportu někomu způsobili škodu nebo újmu na zdraví – a i tyto náklady se mohou vyšplhat do desetitisíců až statisíců korun.

V zahraničí dodržujte pravidla země

Nepsaným, ale velmi důležitým pravidlem pro ty, kteří se chystají strávit dovolenou na kole, je seznámení se s předpisy a zvyklostmi, které v dané destinaci platí. V tomto případě jde především o povinnost nošení cyklistické přilby. V různých zemích se totiž věk, do kterého je cyklistická přilba povinná, liší.

„Třeba v Rakousku musí mít helmu děti do 12 let, ve Slovinsku do 14, v Chorvatsku dokonce až do 16 let. Ve Španělsku zase platí, že cyklistická helma je povinná jen mimo města. Na Slovensku musí mít děti do 15 let přilbu vždy, starší jen při jízdě mimo obec,“ upozornil Jiří Cívka.

V Česku je nošení přilby povinné pro osoby mladší 18 let.

V mnoha zemích je cyklistická helma jen doporučení, ale ne povinná, a to například v Německu, Maďarsku, Polsku, Itálii, Lucembursku, ve Francii, v Dánsku, Řecku či Bulharsku, ale třeba i v Indii nebo v Hongkongu.

„Ačkoli helma pro dospělé není ve většině států Evropské unie povinná, pojišťovny by mohly krátit pojistné plnění, pokud by se prokázalo, že by přilba bývala zmírnila rozsah zranění,“ doplnil Vlastimil Divoký.

Na dovolené si musíte dát pozor také na další předpisy, abyste se vyhnuli případné pokutě. Týká se to třeba telefonování za jízdy, které je v Německu zakázané nejen za volantem, ale také za řídítky. Ve Španělsku zase nesmíte šlápnout do pedálů s přívěsným vozíkem za kolem a ve většině evropských zemí je předpisem dána i jízda dětí s dospělým na jednom kole. Pokud máte rádi skupinové cyklistické výlety, dejte si v Polsku pozor, aby vás ve skupině nebylo víc než 15.

„V mnoha zemích je také předepsaná reflexní vesta při jízdě na kole – například v Itálii si ji musíte obléci nejpozději do půl hodiny po setmění, a pokud procestujete takto na kole noc, sundat si ji můžete až třicet minut před východem slunce,“ přidal cyklistickou perličku Jiří Cívka.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: