Výhoda bezkontaktního placení (kartu stačí přiložit k terminálu a počkat na pípnutí, u částek do 500 korun není nutné zadávat PIN) proti kontaktnímu (karta musí být zasunuta do terminálu, zároveň je nutné platbu potvrdit zadáním PINu) spočívá především v rychlosti platby. Je dokonce rychlejší než placení bankovkami či mincemi.

To je i důvod, proč mnozí lidé platí bezkontaktně i drobné útraty v obchodech, za parkování, veřejnou dopravu či za jízdu taxíkem.

V průběhu roku 2014 podle Sdružení pro bankovní karty (SBK) zaplatili Češi bezkontaktně u obchodníků přes 108,3 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst objemu bezkontaktních plateb o téměř 380 procent. Počet bezkontaktních transakcí meziročně vzrostl více než čtyřikrát.

Bezkontaktně většina plateb

Enormní nárůst bezkontaktního způsobu placení potvrzují i zástupci bank, v některých takto klienti platí dokonce naprostou většinu útrat. „V Air Bank probíhá bezkontaktně okolo 85 procent všech plateb,” uvedl pro Právo mluvčí banky Vladimír Komjati.

„Podíváme-li se například na únor 2015, tak z celkového počtu transakcí zaplatili klienti v 75 procentech případů bezkontaktně,” upřesnila pro Právo Klára Pačesová z České spořitelny, která začala bezkontaktní karty vydávat mezi prvními už v říjnu 2011.

Podobné údaje zmiňují i ostatní banky, například v Equa bank je bezkontaktně provedeno sedm z deseti plateb, v mBank pak dvě třetiny plateb a v ČSOB tři pětiny plateb. Pípnutím zaplatí svou útratu každý druhý klient GE Money Bank či Raiffeisenbank.

V oběhu více než 6,6 miliónu bezkontaktních karet

SBK ke konci roku 2014 v Česku registrovalo celkem 6 613 235 bezkontaktních karet či jiných nosičů pro bezkontaktní platby.

„Ke konci roku 2012 jsme měli více než 600 tisíc bezkontaktních platebních karet, v červnu 2013 jsme překročili jeden milión a ke konci loňského roku jsme klientům vyměnili téměř všechny debetní platební karty za bezkontaktní, celkem jde téměř o tři milióny karet,” zmínila Pačesová.

Více než milión bezkontaktních karet má v oběhu například Komerční banka (1,5 miliónu) či ČSOB společně s Erou (1,2 miliónu). Další stovky tisíc těchto karet vlastní i klienti ostatních bank - například GE Money Bank jich pustila do oběhu už 570 tisíc, Fio banka zhruba 290 tisíc, Air Bank pak více než 240 tisíc, Zuno kolem 100 tisíc a Equa bank 80 tisíc.

Zájem mezi klienty o bezkontaktní karty je velký, v některých bankách (například Air Bank či Equa bank) se už klienti s kontaktní kartou prakticky ani nesetkají. „Zájem o bezkontaktní karty byl u nás tak obrovský, že jsme kontaktní karty přestali vydávat úplně,” doplnil Komjati z Air Bank.

V současné době bezkontaktní karty zatím nenabízí Sberbank a UniCredit Bank. „Bezkontaktní řešení plánujeme zavést v průběhu tohoto roku. Předpokládáme ukončení testovacího provozu v polovině roku, od léta pak bezkontaktní karty nabídneme klientům,” upřesnil Petr Plocek z UniCredit Bank. Letos v březnu zařadila bezkontaktní karty do nabídky i Expobank.

V případě, že vám končí platnost kontaktní platební karty, banky vám ji automaticky nahradí kartou bezkontaktní. Pokud nechcete čekat na vypršení platnosti, můžete požádat o výměnu. Většina bank si za to nic neúčtuje, poplatek 80 korun však zaplatíte u Zuno, 200 korun u České spořitelny, 250 korun u ČSOB a dokonce 350 korun u Ery.

Na řadě jsou bezkontaktní nálepky

Některé banky si pro klienty připravily i další možnost bezkontaktního placení. V nabídce mají tzv. bezkontaktní nálepky, které si můžete nalepit například na mobil, na kabelku či třeba peněženku nebo přívěsek na klíče. Platí pro ně stejná pravidla jako pro bezkontaktní karty, pouze s nimi nemůžete vybírat z bankomatu.

Od roku 2013 je nabízí Česká spořitelna a GE Money Bank, v polovině loňského roku s nimi přišla ČSOB a od letošního dubna je má v nabídce i Era.

Během letošního roku plánuje nálepky klientům nabídnout Air Bank.