dTest prověřil ceníky operátorů, aby zjistil, jak jsou modré a bílé linky zpoplatněné. U každého operátora je to trochu jinak.

„Ceny se pohybují od 1,30 do 5,50 korun za minutu za volání na modré linky a od dvou do 6,70 korun za minutu za volání na bílé linky,“ uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Hovory na modré a bílé linky navíc žádný z operátorů nezapočítává do volných minut. „V této souvislosti jsme nedávno vyzvali 14 největších klasických i virtuálních operátorů, aby se zdrželi protiprávního jednání ve věci ochrany práv spotřebitelů a začali volání na barevné linky účtovat stejně jako volání na pevné linky a započítávat je do volných minut,“ upozornil vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Cena volání na barevné linky
Operátor
Modrá linka - předčíslí
Bílá linka - předčíslí
81, 83, 843, 844, 845, 846, 855840, 841, 842, 847, 848, 849
O2vnitrostátní sazba dle příslušného tarifuvnitrostátní sazba dle příslušného tarifu
T-mobile1,30 Kč/min2 Kč/min
Vodafone4,58 Kč/min5,59 Kč/min
Air Telecom4,72 Kč/min5,45 Kč/min
Bleskmobil2,50 Kč/min2,50 Kč/min
Mobil.cz4,03 Kč/min4,84 Kč/min
Tesco Mobile2,50 Kč/min2,50 Kč/min
RWE Mobil4,03 Kč/min4,84 Kč/min
Studentfone4,58 Kč/min5,59 Kč/min
Kaktus4,03 Kč/min4,84 Kč/min
Oskarta4,58 Kč/min5,59 Kč/min
PREmobil4,03 Kč/min4,84 Kč/min
SAZKAmobil4,58 Kč/min5,59 Kč/min
Gorila mobil2,50 Kč/min2,50 Kč/min
ČEZjako do všech sítíjako do všech sítí
Centropol Telecom5,50 Kč/min6,70 Kč/min
Zdroj: dTest

Polovina dodavatelů energií používá barevnou linku

Budete-li po telefonu například reklamovat vyúčtování elektřiny či plynu, ohlásit pojistnou událost či třeba poruchu vodovodu, zadarmo to nebude. Za takový hovor můžete zaplatit desítky i stovky korun.

„Pokud dojde k poruše či pojistné události, bývá zákazník rozrušený. I kdyby věděl, že za volání na barevné linky zaplatí více než za volání na pevné linky, nemá čas se tím zabývat. Překvapilo nás proto, že z 27 dodavatelů elektřiny a plynu hned 14 využívá zpoplatněnou barevnou linku jako kontaktní číslo pro zákazníky. Někteří z nich využívají tyto linky i pro ohlašování poruch. To samé dělají i některé vodárny,“ popsal Lukáš Zelený jeden z problémů zjištěných v průzkumu telefonních čísel, která různé typy společností používají pro kontakt se zákazníky.

ČTĚTE TAKÉ:
Číslo s osmičkou na začátku nemusí být bezplatné

Bílé a modré linky využívají také všichni doručovatelé zásilek zařazení do průzkumu dTestu. Zvláštní přístup zvolila Česká pošta, která uvádí, že dotazy na poštovní služby mají zákazníci směřovat na bílou linku. Na poštovní podmínky se ale mají dotazovat na zelené lince, která je zdarma (předčíslí 800).

„Taková praxe může být matoucí. Málokterý spotřebitel ví, kam se má správně obrátit,“ upozornil Zelený.

Příjemně naopak překvapily větší obchodní řetězce, které až na jednu výjimku pro zákazníky zřídily zelenou linku zdarma. Do průzkumu dTest zařadil také 12 větších českých e-shopů. Ty dopadly hůře, hned čtyři z nich, konkrétně Datart, Kasa, Mall a Tchibo, používají pro kontakt se zákazníky modrou či bílou linku.