V redakci jsme zmapovali, jaké možnosti zákazníci mají, a hlavně jaké podmínky musí dodržet, aby vrácení či výměna proběhly ke vzájemné spokojenosti.

„Zákazníkům garantujeme možnost vrátit zboží při splnění některých podmínek. Základním předpokladem je, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. U oblečení a obuvi musí mít zboží visačku, která je jeho součástí. Zákazník dále musí předložit platný nákupní doklad, popřípadě záruční list, pokud byl součástí výrobku. U potravin je zapotřebí, aby byly vráceny před uplynutím data spotřeby nebo minimální trvanlivosti,” upřesnil pro Právo obecně platná pravidla Jiří Mareček, tiskový mluvčí společnosti Tesco Stores ČR.

Obchodníkům pochopitelně nemůžete vrátit všechny druhy zboží. Nepochodíte například se zvukovými nosiči (nahraná CD, DVD, audiokazety, počítačové programy a hry) či s kosmetickými výrobky.

Peníze, výměna či dárková poukázka

Obchodníci zákazníkům v případě nevyhovujícího zboží většinou nabízejí tři způsoby vypořádání, tedy výměnu zboží, vrácení peněz v hotovosti či na dárkovou kartu. Se všemi třemi se setkáte například v obchodech s oblečením módních značek C&A či F&F.

Módní řetězce New Yorker či H&M vám zboží vymění, případně vrátí peníze na dárkovou kartu, na jejíž vyčerpání máte jeden rok (New Yorker) až pět let (H&M).

Peníze za nevyhovující zboží získáte zpět i v obchodních řetězcích Globus, Tesco či Albert. „Zákazník dostane výměnou za zboží vždy peníze v hotovosti dle ceny na účtence nezávisle na typu platidla, které při nákupu uplatnil,” upřesnila pro Právo Judita Urbánková z řetězce Albert.

„Záruku vrácení peněz není možné uplatnit v případě úhrady nákupu Tesco poukázkou, dárkovými nebo sociálními poukázkami stravovacích společností,” upozornil Mareček.

Na vrácení 14 dnů i tři měsíce

Na vyřešení, co s nevhodným dárkem, máte minimálně 14 dnů – například v prodejnách řetězce Albert. „Zákazník může nevyhovující zboží vrátit do 14 dnů od jeho zakoupení. Prodejna se řídí datem na zákaznické účtence,” doplnila Urbánková.

Standardní 14denní lhůtu dodržují i v řetězci New Yorker, v případě vánočních dárků přijímají nevyhovující zboží až do 8. ledna 2015. Do 30 dnů musíte svou situaci vyřešit v prodejnách řetězců Tesco, Globus či C&A. Až tři měsíce nabízí obchody značky F&F.

Naprostá většina obchodních řetězců svým zákazníkům umožňuje vrátit či vyměnit zboží v jakékoliv prodejně v České republice, která je součástí řetězce. Výjimku tvoří Albert – zboží můžete vrátit pouze v té prodejně, ve které jste ho zakoupili.

Zboží z internetu vraťte do 14 dnů

Pokud vám nevyhovuje zboží, které dárce koupil na internetu, co nejrychleji se s ním domluvte na dalším postupu. Na vrácení, respektive odstoupení od smlouvy máte totiž ze zákona jen 14 dnů.

V této lhůtě musí být odstoupení prodávajícímu doručeno, nestačí, že bylo předáno poštovnímu doručovateli k dodání poslední den lhůty. Prodávající musí mít poslední den lhůty možnost se s odstoupením seznámit. Tedy nemusí si jej převzít, ale musí tu možnost mít.