V posledním roce začaly peněžní instituce u smluv zavádět takzvaný biometrický podpis. Místo na papír se lidé podpisují na elektronickou podložku (signpad), která zachytí obrázek podpisu i jeho dynamické charakteristiky, jako je tlak a zrychlení. Takový podpisový vzor je proto obtížnější napodobit.

„Biometrické podpisy využíváme již téměř rok. Elektronicky letos podepsalo přes 15 tisíc klientů zhruba 190 tisíc dokumentů,“ uvedla Milada Franek, tisková mluvčí GE Money Bank.

Technologii testuje také ČSOB. „Biometrické podpisy dokumentů využíváme od května 2014 v pilotním provozu pro podepisování smluv neživotního pojištění. Pilot je na třech pobočkách ČSOB a šesti pobočkách ČSOB pojišťovny,“ řekla Novinkám mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Pilotní provoz byl podle ní vyhodnocen jako úspěšný a připravuje se plán postupného zavádění na další pobočky.

Podpis i na dálku

„Nedávno jsme spustili také pilotní provoz biometrického podpisu v rámci konceptu mobilního bankéře. Na pilotu se podílí 16 privátních bankéřů. Řešení je zajímavé tím, že umožňuje biometrický podpis dokumentů mimo samotnou pobočku,“ dodala mluvčí.

Pro biometrický podpis dokumentů ČSOB zvolila tablety, které nabízejí oproti signpadům další výhody. Mohou z nich například pořizovat kopie dokumentů pomocí integrovaného fotoaparátu a úředník tak nemusí odcházet ke kopírce či skeneru.

Klient dostává elektronickou verzi dokumentu místo papíru, může uzavírat smlouvy bez nutnosti navštívit pobočku a bance se snižují náklady na logistiku, archivaci a skartaci papírových dokumentů.

„Tímto způsobem jsme uzavřeli již řádově několik stovek smluv. Úspora času a pohodlí pro klienta je nezpochybnitelná, stejně tak pozitivní dopad na ekologii,“ dodal mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.

Podle odhadů oslovených bank uspoří elektronizace smluv průměrně 4 až 6 listů papíru na uzavření jedné smlouvy.

Pilotní projekty s digitálním popisem spustila i Pojišťovna České spořitelny. Téměř bezpapírově pak funguje Air Bank. Osmdesát procent smluv podepíšou její klienti elektronicky na pobočkách. Dalších 11 procent pak potvrdí online s pomocí hesla a jednorázového SMS kódu.

Digitalizace bankám usnadňuje také vytváření fyzických duplikátů dokumentů, kterých je zapotřebí značné množství. Například podle údajů GE Money Bank žádá banky o duplikáty smluv kvůli ztrátě každý sedmý klient.