Hlavní obsah

Finančních produktů zaměřených přímo na ženy je poskrovnu

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jen necelá pětina předních českých bank a pojišťoven má ve své nabídce speciální produkt, který by cílil na ženy a zohlednil jejich individuální potřeby. Přitom podle studie společnosti A.T. Kearney je v České republice rozhodně potenciál nabídnout ženám specifické finanční produkty.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Studie ukázala, že ženy výrazně méně než muži využívají investiční produkty. Zatímco každý čtvrtý muž investuje do cenných papírů, u žen se tak chová jen každá šestá.

„Ženy nejenže méně investují, ale také méně přemýšlí o svém zajištění v důchodu,“ uvedla Daniela Chikova ze společnosti A.T. Kearney.

„Finanční investování ve většině rodin funguje podle klasického modelu, kdy se o rodinné finance obou partnerů starají především muži. To výrazně snižuje zájem žen o investování. Ženy navíc mají větší averzi k riziku a nechtějí jít do riskantnějších produktů ani za cenu vyšších výnosů. U mladé generace je ale vidět změna. Průměrný věk sňatku se posunuje a lidé často i potom drží finance odděleně. To vyvolává větší zájem mladých žen o investiční produkty,” upozornil Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

Česká spořitelna podporuje ženy investorky

S nápadem podpořit ženy v investičním prostředí přišla před šesti lety Česká spořitelna. „Založili jsme platformu sloužící k setkávání žen, které mají zájem o investování. Vznikl unikátní Dámský investiční klub, který už má aktuálně téměř 2900 registrovaných členek, přičemž naprostá většina z nich je zároveň klientkami České spořitelny,” uvedla pro Právo Klára Pačesová z Tiskového centra České spořitelny.

Členkami klubu jsou mimo jiné manažerky, podnikatelky či novinářky z celé České republiky, nejpočetněji je zastoupena věková kategorie 30 až 40 let. Měsíčně se do Dámského investičního klubu ČS zaregistruje v průměru 16 nových členek, pravidelně jich investuje téměř polovina.

Ženy stále preferují především konzervativní investiční strategii. Z dat za loňský rok vyplývá, že nejčastěji investují do dluhopisů a dluhopisových fondů (63 procent z celkového objemu investic), dále do akcií (21 procent) a fondů peněžního trhu (13 procent). Zhruba tři procenta investic pak připadají na alternativní investice, například nemovitostní trh.

Za dobu svého fungování připravil Dámský investiční klub ČS čtrnáct odborně-společenských setkání pro své členky a pravidelně vydává také časopis Lady In.

GE Money Bank se soustředí na začínající podnikatelky

Další oblastí, kde se ženy prosazují méně často než muži, je podnikatelská sféra. Aktuálně mají v České republice živnostenský list více než dva milióny osob, z toho dvě třetiny mužů a třetina žen.

„Tyto statistiky zkresluje vývoj v 90. letech, kdy si živnostenské oprávnění zřizovali především muži. V posledních čtyřech letech ale podíl žen na nově vydaných živnostenských listech dosahuje stabilně kolem 40 procent,“ uvedla analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Na podporu začínajících podnikatelek vsadila před několika lety GE Money Bank a spustila projekt Život nápadům. „Projekt má tři důležité součásti - inspiraci, vzdělávání a odbornost. Ty se vzájemně doplňují a poskytují tak začínajícím podnikatelkám rady i podněty. Ženy se mohou díky projektu inspirovat úspěšnými příběhy ambasadorek, načerpat informace ve vzdělávací části projektu, kterou je Akademie Života nápadům. Pokud své podnikání uvedou úspěšně do života, mohou se stát dalšími z řady ambasadorek projektu,” doplnila pro Právo Milada Franek z GE Money Bank.

Banka zároveň podnikatelkám - fyzickým osobám - s živnostenským listem ne starším než dva roky nabízí účet pro začínající podnikatelky. Ženy platí jen za služby, které opravdu využívají.

Klienty podle pohlaví nerozlišujeme, říkají banky

Podle studie společnosti A.T. Kearney nejsou mezi muži a ženami výrazné rozdíly ve využívání běžných finančních produktů (běžný či spořicí účet, kreditní karta, úvěr či hypotéka). Mění se až s věkem dotazovaných. Na jednu stranu mladé, svobodné, zaměstnané ženy jsou skupinou, která využívá finanční produkty nejvíce, naopak čím jsou ženy starší, tím v porovnání se stejně starými muži si mnohem méně často sjednávají různé bankovní produkty či služby.

„Není výjimkou, že se starší ženy ocitnou v situaci, kdy zdědily majetek po zesnulém manželovi a najednou se musí začít samy starat o veškeré finance. Na tuto roli však často nejsou připravené,“ uvedla Daniela Chikova. Jednou z možností jak oslovit starší klientky, je podle odborníků nabídka speciálního poradenského servisu, při kterém klientky obsluhují poradkyně, specialistky na řízení aktiv v podobném věku.

Naprostá většina bank však u nabídky bankovních produktů a služeb segmentaci podle pohlaví neprovádí. Nabízené produkty si tak mohou sjednat jak muži, tak ženy. Drobnou výjimkou je pouze Lady karta, o kterou mohou klienti požádat u Komerční banky (KB). „Lady karta nabízí mnoho výhod přizpůsobených právě ženským potřebám, například možnost využití slev při nákupech, pojištění kabelky a další věrnostní programy,” doplnil Michal Teubner z KB.

Anketa

Ocenili byste více finančních produktů určených přímo ženám?
Ano
39,6 %
Ne
60,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 848 čtenářů.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Související články

Citibank prodá v Česku své drobné klienty

Banka Citibank se chce do budoucna na jedenácti vybraných trzích včetně České republiky soustředit pouze na poskytování služeb firmám. Banka to oznámila...

Výběr článků

Načítám