„Řidiči by měli zohlednit především výši limitu plnění. Lidský život byl Nejvyšším soudem oceněn na deset miliónů korun. V některých případech proto zákonný minimální limit 35 miliónů na újmy na zdraví a na majetku nemusí stačit,“ upozornila specialistka finančně poradenské společnosti DataLife Martina Kafková.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Cenový rozdíl u limitů není velký

Zdůraznila přitom, že cenový rozdíl mezi vyšším a nižším limitem není výrazný. „Pro průměrného řidiče doporučuji proto limit alespoň 50 miliónů korun,“ radí Kafková.

Cena ročního pojistného u nové Škody Fabia se podle ní oproti minimálnímu limitu plnění zvýší u různých pojišťoven zhruba o dvě 2–17 procent, přičemž u vyššího limitu pojišťovny často nabízejí různá připojištění zdarma (proti poškození vozidla zvířetem, živelní události atd.) nebo i zvýhodněné balíčky asistenčních služeb.

Dostatečně vysoký limit je důležitý i kvůli novému občanskému zákoníku, který platí od ledna. Podle něj totiž poškození a jejich blízcí dostanou výrazně více peněz než dříve.

„Při velmi vážné nehodě může řidič způsobit jinému člověku zranění s doživotními následky. Pokud se jedná o mladého člověka, pojišťovny mu hradí peníze několik desetiletí. A to, co je nad limit, pak musí řidič doplatit ze své kapsy,“ upozornila Kafková.

Pojišťovny totiž hradí vážně zraněným nejen náklady na léčbu, ale například i kompenzaci za ztížení společenského uplatnění, ztrátu na výdělku nebo výpomoc s náklady na péči.

Maximum bez omezení

Zákon stanovuje minimální limit plnění 35 miliónů korun pro škody na zdraví a stejnou výši pro škody na majetku. Mnohé pojišťovny ovšem nabízejí mnohem vyšší limity, například 150 miliónů korun. Zákon výši limitu nijak neomezuje.

„S novým občanským zákoníkem a se současnou praxí zvyšování odškodného za ublížení na zdraví, resp. smrt začíná být základní povinný limit 35/35 miliónů těsný. Osobně se domnívám, že by základní povinný limit měl být navýšen na minimálně 50/50 miliónů,“ řekl Právu pojišťovací makléř společnosti Insia Štěpán Zmátlo.

Podle mluvčího pojišťovny Kooperativa Milana Káni si většina českých řidičů zatím neuvědomuje, že podle nového občanského zákoníku výrazně vzrostou výplaty poškozeným, ale i jejich blízkým. „Určitě by si klienti vybírající povinné ručení měli zvolit vyšší limity toho, co za ně pojišťovna zaplatí,“ uvedl.

Zákonné minimum 35 miliónů za škody na zdraví a za případná úmrtí podle něj rozhodně nemusí stačit. „Již v předchozích letech jsme zaregistrovali několik škod, které naši klienti způsobili v zahraničí, a pojistné plnění škod na zdraví se pohybovalo na hranici 100 miliónů Kč. Podobné případy se nyní budou vyskytovat i v ČR,“ varuje Káňa.

O ceně pojistek vyjednávejte 

Zmátlo řidičům radí, aby s domlouváním pojistky začali vždy včas, nebrali hned první nabídku a o ceně se svojí pojišťovnou vyjednávali, třeba i s poukazem na ceny konkurence. „Často se dá tímto postupem srazit cena pojištění i o desítky procent,“ dodal makléř.

Porovnejte si nabídky jednotlivých pojišťoven na kalkulačce povinného ručení.