Zbožím, u něhož lidé pociťují zdražení nejvíce, jsou mléčné výrobky. Označilo je téměř devět lidí z deseti (86 procent). U másla vnímá zdražení více než sedm z deseti dotázaných.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Jako další zboží, které mělo za poslední rok zdražit, uvádějí respondenti maso (65 procent), brambory (55 procent) a zeleninu či ovoce (53 procent). Naopak nejméně podle zákazníků zdražily nealkoholické nápoje a alkohol (shodně 15 procent).

Mléčné výrobky coby tahouni akcí

Mléčné výrobky jsou také zbožím, které se nejvíce zákazníků snaží koupit za výhodnou cenu v akci – po mléčných výrobcích v akci pátrají více než čtyři pětiny lidí. Na druhé příčce z ostře sledovaných cen výrobků se umístilo máslo, v akcích se ho snaží kupovat čtyři pětiny lidí.

Mezi dalším zbožím, které se čeští zákazníci snaží koupit v cenové akci, je kromě mléčných výrobků a másla s 66 procenty káva a čaj, zelenina a ovoce (65 procent) a maso (63 procent).

Nejméně lidi zajímají akce na pečivo a potraviny pro děti. Takový výběr je zákaznicky racionální. Na másle v akci lze běžně ušetřit třetinu ceny a třeba u instantní kávy to může být i více než polovina běžné ceny.

Pocity zákazníků odpovídají reálnému vývoji cen

„Zajímavé je srovnání subjektivních pocitů zákazníků s oficiálními statistickými údaji. Podle Českého statistického úřadu ceny potravin v červnu meziročně poklesly o 1,1 procenta, v květnu to byl pro změnu růst o 2,5 procenta, jde tedy spíše o menší výkyvy,“ říká Martin Kadlčík z Kupi.cz.

„Mírně odlišná je situace, pokud se podíváme na jednotlivé kategorie. U másla se podle našich údajů ceny zvedly za poslední rok o 14 procent, u mléka o osm procent. Zde tedy pocity zákazníků odpovídají reálnému vývoji cen,“ dodává Martin Kadlčík.

Akce a slevy z letáků na www.kupi.cz.