Rozhodně by však člověk neměl podlehnout přesvědčování některých vykutálených finančních poradců, kteří tlačí klienty do výpovědi stávající smlouvy s tím, že pro ně není výhodná.

Současně jim kvůli očekávaným maržím nabízejí nové „moderní“ pojištění, které je ale z velké části zaměřené na investice a nemusí být pro každého klienta výhodné.

Reagujte na změnu situace v rodině

„Toto přesjednání je často pro klienty velmi nevýhodné – mohou zbytečně přijít o část zaplacených prostředků, v některých případech může jít i o desítky tisíc korun,“ uvedl pro Právo mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Životní pojištění by klienti měli podle něj aktualizovat vždy, když dojde k nějaké změně v jejich rodině – ožení (vdají) se, narodí se jim dítě, zlepší či zhorší se jejich finanční situace.

„Pak by měli své pojištění tomuto novému stavu přizpůsobit,“ doplnil Káňa s tím, že nové parametry smlouvy je vždy vhodné konzultovat s pojišťovacím poradcem dané pojišťovny.

Na kolik se pojistit

Životní pojištění by podle odborníků mělo sloužit k zajištění rodiny při výpadku příjmů živitele. Tedy dlouhodobé nemoci, invaliditě nebo dokonce smrti. Ideální pojistná částka je podle pojišťoven dvoj- až trojnásobek ročního příjmu živitele.

„Pokud má však rodina například nemovitý majetek, tzn. má diverzifikované zdroje, nebo příbuzné, kteří se o ni v případě potřeby postarají, může stačit třeba jen šest až 12 měsíců,“ řekl Právu pojišťovací makléř společnosti Insia Štěpán Zmátlo.

Češi na rozdíl od Západoevropanů, ale i některých východních sousedů, se obracejí na pojišťovny spíše kvůli ochraně majetku, tedy hlavně domů a aut, než kvůli pojištění zdraví a života. Zatímco české domácnosti do životního pojištění vkládají jen okolo pěti procent svých běžných výdajů, v zemích, jako je Velká Británie nebo Francie, se tato částka pohybuje okolo 12 procent.

„Jako hlavní důvod, proč nemají životní pojištění, Češi uvádějí nedostatek finančních prostředků. Polovina těch, co tvrdí, že nemají peníze, ale kouří. Kdyby si dávali peníze na cigarety stranou, měli by za pár krabiček měsíčně dostatečnou pojistnou ochranu,“ představila výsledky nedávného průzkumu Jana Jirásková, mluvčí Pojišťovny České spořitelny.

„Nejčastěji si klienti uzavírají životní pojištění v souvislosti s hypotékou, narozením dětí, kdy mají zvýšený pocit zodpovědnosti, či se zaměstnáním – jako jsou vojáci z povolání, pyrotechnici, potápěči atd.,“ přiblížil pak Zmátlo hlavní motivace Čechů k uzavření životní pojistky.