Podle průzkumu e-shopu Kasa.cz lidé za osobní převzetí zboží v obchodech platit nechtějí, přesto musí počítat s poplatky i několik desítek korun.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) byla dobírka i v roce 2013 nejčastější platební metodou na českém internetu s podílem 32 procent. V posledních letech však její pozice stále oslabuje a podle platební služby Twisto.cz by z českého internetu mohla do pěti let takřka vymizet.

Odběrních míst neustále přibývá

Lidé pochopitelně preferují platbu za zboží až při jeho převzetí, což dobírka umožňuje, ovšem totéž je možné i při osobním odběru zboží přímo v kamenné pobočce internetového obchodu. Velké internetové obchody kvůli tomu svou pobočkovou síť neustále rozšiřují.

"Pobočkovou síť CZC.cz aktuálně tvoří 61 poboček po celé České republice, Síť kamenných prodejen se přitom od začátku roku rozrostla o 11 nových míst," uvedl Tomáš Pilský z internetového obchodu Czc.cz.

„Na jaře jsme otevřeli jubilejní čtyřicátou pobočku v Opavě, v České republice jde o třicátou kamennou prodejnu, na Slovensku jich provozujeme deset. V plánu máme otevření i dalších prodejen,“ uvedla pro Právo Šárka Jakoubková z e-shopu Alza.cz.

Celkem 15 takových prodejen pro osobní odběr zboží nabízí zákazníkům e-shop Mall.cz. Ve čtyřech kamenných kasahousech si pak můžete vyzvednout zboží objednané z internetového obchodu Kasa.cz. Kromě kamenných poboček mohou zákazníci využít i další výdejní místa e-shopů. Například Kasa.cz provozuje v současnosti celkem 64 kasapointů, Alza.cz nabízí v Praze odběr v 19 alzaboxech.

Většina Čechů volí osobní převzetí zboží proto, aby snížila výši nákladů na jeho doručení. Ostatně nízká cena zboží bývá i jedním z nejčastějších podnětů k on-line nákupům. „Dvě třetiny lidí potvrdily, že osobní převzetí zboží volí právě kvůli vyloučení nákladů na přepravu. Sto korun za dopravu je obvykle hranice, přes kterou již nechtějí jít,“ uvedla Andrea Čižmářová z Kasa.cz a dodala: „Mezi další uváděné argumenty pro osobní odběr internetového nákupu patřily časová flexibilita, možnost kontroly obsahu balení či osobní kontakt s prodejcem.“

Polovina zákazníků nechce platit vůbec

Průzkum e-shopu Kasa.cz mezi třemi tisícovkami zákazníků ukázal, že téměř polovina lidí (48 procent) nechce za osobní odběr platit vůbec. Čtvrtina lidí je ochotna zaplatit částku do 20 korun, další čtvrtina pak mezi 20 až 50 korunami. Pouze dva lidé ze sta by zaplatili i více než 50 korun. Realita je ovšem jiná.

Zatímco Kasa.cz nabízí osobní odběr v kamenných obchodech i na výdejních ­místech zdarma, zákazníci ­Alza.cz zaplatí za osobní odběr na pobočce 25 korun. Pokud však nakoupí za více než 15 tisíc korun (bez DPH), mají doručení zboží na pobočku zdarma. „Doručení do alzaboxů stojí 49 korun,“ doplnila Jakoubková.

E-shop pro zákazníky připravil na červenec akci a za zboží převzaté z alzaboxů si v tomto měsíci nic neúčtuje. Internetový obchod Mall.cz podmínil bezplatné osobní vyzvednutí zboží jeho převzetím na distribučním centru v Horních Počernicích a také cenou zboží. „Osobní odběr je zdarma při objednávce nad tisíc korun a vždy v rámci vyzvednutí v našem počernickém distribučním centru. U menších objednávek je účtováno dopravné na pobočku ve výši 29 korun,“ upřesnila pro Právo Michala Gregorová z Mall.cz.

Nechtějí cestovat moc daleko

Zákazníci také výrazně preferují vyzvednutí zboží ve svém volnu o víkendech, v průzkumu to potvrdili čtyři z pěti oslovených. E-shopy jim to na vybraných pobočkách umožňují.

Co se vzdálenosti odběrního místa od zákazníkova bydliště týče, tak skoro polovina (45 procent) zákazníků není kvůli vyzvednutí zboží ochotna opustit svoje město. Čtvrtina respondentů by si pro zboží dojela do deseti kilometrů, pětina do 20 kilometrů a deset procent by bylo ochotno cestovat dokonce více než 20 kilometrů.