Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Sazka mezi tisícovkou Čechů provedla agentura NMS market research.

„V případě výhry velké částky peněz v loterii se u lidí probouzí silné emoce. Výherci mají radost, touží si užít a výhru pořádně oslavit. Přesto lidé bezprostředně začínají kalkulovat a plánovat, než začnou utrácet,“ řekl Robert Chvátal, generální ředitel společnosti Sazka.

Kolik Čechům stačí, aby přestali pracovat?

Průzkum zjišťoval názory respondentů, při jaké výhře by mohli přestat chodit do zaměstnání. „Každému pátému stačí obnos ve výši 10 miliónů. Polovina potřebuje 30 miliónů. Asi třetina populace by potřebovala vyhrát 100 miliónů, aby už nemusela do konce života pracovat,“ prozradil Robert Chvátal.

Zajímavé je, že lidé se základním vzděláním uváděli v průzkumu částku nejvyšší, a to 150 miliónů korun.

Podle Chvátala ale poměr ideální výhry a částky, kdy lidé už nebudou vědět, co s penězi, jsou odlišné. „Pro většinu lidí by byla ideální výhra 10 miliónů. Taková výhra pro ně znamená možnost svobodnějšího a jistějšího života. Není to však částka, která by pro ně znamenala radikální změnu,“ dodal.

Výzkum také prokázal, že Češi myslí na charitu. Čím vyšší by byla výhra v loterii, tím vyšší částku by lidé věnovali na charitu. U výhry ve výši jeden milión korun by 90 procent respondentů věnovalo na dobročinné účely méně než 10 procent vyhrané částky. U výhry ve výši 100 miliónů by přibližně u třetiny respondentů přesáhla věnovaná částka 10 procent výhry.

O výhře lidé informují pouze své nejbližší

Někteří lidé si chtějí nechat zprávu o pohádkové výhře jen pro sebe. Naprostá většina by se ale svěřila svým nejbližším. „Bála bych se, kdo všechno zjistí, kolik peněz jsem vyhrála a kolik lidí mně a mé rodině bude chtít kvůli tomu ublížit,“ uvedla jedna z respondentek studie.

„Jako první bychom se svěřili partnerovi. Méně než pětina výherců by prvně informovala rodiče a jen osm procent lidí by výhru úplně tajilo. Snaha utajit výhru je samozřejmě patrnější u vyšších částek,“ prozradil Chvátal.

Nesdělovat okolí přesnou výši výhry radí i psycholog Lucian Kantor: „Zejména na vesnici vzniká velký tlak okolí a přátel, aby se šťastný výherce o peníze podělil. Lidé by peníze z výhry měli utrácet za věci, které nejsou tolik vidět. Obyvatelé měst se po výhře často stěhují do jiné lokality, nejsou tolik sociálně vázaní. Musí si ale pak vybudovat nový okruh známých. Aby se necítili vykořenění, radím jim neztratit svůj běžný život a chodit dále do práce. Lidé se musí naučit brát peníze jako prostředek k naplnění cílů a ne jako cíl samotný.“