Zkušenost se změnou banky během poslední doby má zhruba pětina lidí a podle dostupných informací do řad nových bank míří především klienti ze tří největších. Potenciál pro nové banky je tak značný - v současné době služby této trojice využívají tři čtvrtiny české populace.

„Můžeme říci, že zhruba 60 procent nových klientů k nám přichází z takzvané velké trojky (Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka) a zhruba 75 procent nových klientu k nám přichází z šestice největších bank (Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, GE Money Bank, Raiffeisenbank, UniCredit Bank),” uvedla pro Právo Vendula Žaloudíková z Fio banky.

Zájem o nové banky stoupá

Pokud by se dnes Češi rozhodovali, u které banky si založí běžný účet, pro 55 procent z nich by byla první volbou právě jedna ze zmíněné pětice nových bankovních ústavů. Na druhou stranu do trojice největších bank by zamířila zhruba čtvrtina lidí.

Opakovaný průzkum společnosti STEM/MARK z letošního jara ukázal stoupající zájem lidí právě o služby nových bank. Před necelým rokem by do jejich řad zamířilo 47 procent Čechů, letos je to již o osm procentních bodů více lidí. Naopak jednu z největších tuzemských bank by si ve srovnání s loňským šetřením vybralo o šest procentních bodů méně lidí. [celá zpráva]

Jakou banku by si pro svůj běžný účet nyní klienti zvolili
Banka
Průzkum 2013
(květen - červenec)
Průzkum 2014
(únor - duben)
Nové banky
Air Bank
20 %
24 %
Equa bank
3 %
4 %
Fio banka
11 %
14 %
mBank
10 %
11 %
Zuno
3 %
2 %
CELKEM
47 %
55 %
Největší banky
Česká spořitelna
13 %
11 %
ČSOB + Era
12 % 8 %
Komerční banka
 7 %
7 %
CELKEM
 32 %
26 %
Zdroj: průzkum STEM/MARK , 900 respondentů ve věku 18-60 let, on-line dotazování

Klienty k novým bankám nejčastěji táhnou levnější a výhodnější služby, vyšší zhodnocení peněz a vstřícnější personál. Na druhou stranu mezi důvody, proč řada klientů se změnou banky zatím otálí nebo se rozhodla u své původní banky zůstat, patří hlavně větší počet bankomatů a poboček nebo možnost využívání některých specifických produktů a služeb, které nové banky nenabízejí.

Meziroční nárůst klientely v desítkách procent

V současné době služby nových bank využívá zhruba milión a čtvrt klientů. A jejich řady se i nadále zvyšují, data z průzkumu tak potvrzují i statistiky jednotlivých bank.

Například Air Bank v meziročním srovnání zaznamenala více než stoprocentní nárůst počtu klientů. „Počet klientů ke konci března 2014 se meziročně zvýšil o 111 procent na 242 tisíc,” uvedl pro Právo tiskový mluvčí banky Vladimír Komjati.

O 100 procent se zvýšilo i klientské portfolio on-line banky Zuno. „V 1. čtvrtletí 2014 Zuno získala 30 tisíc nových klientů, nového zákazníka tak přivítáme každých osm minut,” uvedl pro Právo tiskový mluvčí banky Vladimír Michna. V současné době má Zuno v České a Slovenské republice 230 tisíc klientů.

Více než 100 tisíc nových klientů si za poslední rok zvolilo Fio banku, která k 31. březnu evidovala 360 tisíc klientů. „Od začátku roku jsme získali již přes 40 tisíc nových klientů, což znamená průměrný zisk více než dvou tisíc klientů týdně,” upřesnila mluvčí banky Vendula Žaloudíková.

Největší klientskou základnou se může pochlubit mBank, která má v současné době 494 500 klientů, naopak nejméně lidí využívá služeb Equa banky - 87 tisíc klientů.

Kodex mobility: snadný přechod od jedné banky ke druhé

Velkou roli v rozhodování lidí hraje i přesvědčení, že změna banky je obtížný a zdlouhavý proces. I přesto, že již několik let platí tzv. Kodex mobility, díky němuž je přechod od jedné banky ke druhé velmi jednoduchý, podle průzkumu o něm vůbec neví více než čtyři pětiny dotázaných.

Princip využití kodexu je v tom, že klientovi stačí založit si účet u nové banky a dát jí písemný souhlas, na jehož základě tato banka kompletně převede celý běžný účet včetně trvalých příkazů z původní banky. Také za vás zařídí všechny formality včetně zrušení původního běžného účtu. Celý proces trvá necelé dva týdny. [celá zpráva]