Ve většině českých domácností se několikrát do měsíce opakuje stejný scénář. Žena se zorientuje v aktuálních slevách a akcích a společně s manželem a případně i s dětmi vyrazí do hypermarketu na okraji města na rodinný nákup.

Pravidelně dělá velké nákupy každá druhá domácnost a třetina pak ve velkém nakupuje nepravidelně. Pouze každá sedmá domácnost na větší nákupy nechodí.

Jdeme za slevami, ale koupíme, i co nebylo v plánu

Češi milují slevové letáky hypermarketů a díky stoupajícím cenám potravin v nich listují čím dál častěji. Podle průzkumu si čtyři z pěti domácností, které nakupují ve velkém, informace o akcích a slevách v letácích vyhledávají a také podle nich pak nakupují. Není divu, akce se zlevněným zbožím jim pomáhají ušetřit nemalé položky.

Ovšem na druhou stranu, i když se snaží nakoupit co nejlevněji a zároveň nejrychleji – tři pětiny dotázaných totiž preferují svižný styl nákupu –, často jim v košíku skončí i zboží, které původně neměli v plánu koupit.

„Touha po maximálně šetrném nákupu, která koresponduje se zálibou Čechů v různých slevách a akcích, se při samotném nakupování mísí s lákadly regálů. Roli hraje umístění samotných regálů a zboží v nich. Nejatraktivnější zboží bývá zpravidla ve výšce očí, kde zaujme nejvíc,“ vysvětlil analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

Kolik lidé v průměru utratí za velký nákup?

FOTO: David Ryneš, Novinky

Zhruba tři pětiny lidí utratí za velký nákup v průměru do 1500 korun, přičemž polovinu z nich přijde nákup na necelou tisícovku a druhou pak na 1001 až 1500 korun. Další dvě pětiny v průměru za jeden nákup utratí více než 1500 korun. Průměrně tak za jeden velký nákup Češi zaplatí 1700 korun.

Singles nakupují průběžně, rodiny před víkendem

Lidé žijící sami (takzvaní singles), ale i bezdětné páry podle výsledků průzkumu dávají spíše než velkým nákupům přednost průběžným nákupům. Navíc v útratách se pohybují pod tisícovkou korun za jeden nákup. „Důvod vidím v rozdílném stylu života, kdy singles častěji jedí v restauracích nebo nakupují v lokálních obchodech v menším množství,“ uvedl Michal Kozub.

Jeho názor potvrdila i třiadvacetiletá Barbora, která žije s přítelem: „Zhruba dvakrát až třikrát týdně vyrazíme na nákup do blízkého supermarketu, kde koupíme to, co zrovna potřebujeme. Útrata nás vyjde tak na 600 až 800 korun. Na větší předvíkendové nákupy prakticky vůbec nechodíme.“

To čtyřicetiletá Vanda, matka dvou dětí, má s velkými nákupy bohaté zkušenosti. „Už několik let každý pátek jezdíme s manželem na velký nákup do hypermarketu na kraji města. Málokdy se stane, že u pokladny platíme méně než dva tisíce korun,“ svěřila se Vanda.