„Pojistné události zimních dovolených se výrazně liší podle destinací. Jednak jde o úrazy a další zdravotní problémy z lyžařských zájezdů, druhou skupinu tvoří případy z exotických zemí, kam Češi v zimě vyrážejí,” uvedl Jiří Cívka z Generali.

Lidé, kteří dovolenou tráví na horách, volí nejčastěji sjezdovky v Rakousku, Itálii, Francii či na Slovensku. Z exotických destinací jsou pak oblíbené především Thajsko a Egypt.

Podle toho, kde lidé o zimní dovolené pobývali, se liší i typy zranění či onemocnění. „V zimním období z léčebných výloh nejčastěji  hradíme zlomeniny čelistí, končetin, přetrhané vazy v kolenou. V exotických zemích pak řešíme dehydratace, střevní potíže, horečky či spáleniny,” uvedl pro Právo Milan Káňa z Kooperativy. Podobně na tom jsou i v ostatních pojišťovnách.

Nejdražší jsou události s využitím vrtulníku

„U hospitalizace v zimních střediscích se pohybujeme na částkách 30 až 60 tisíc korun, u transportu jde o sumy v podstatě podobné. V případě hospitalizace v exotických destinacích, kde bývá zdravotní péče nákladná (typicky Thajsko) se jedná o částky od 20 do 100 tisíc korun. Jestliže je nutná repatriace zpět do České republiky, částky se pohybují kolem 250 tisíc korun, přiblížil Právu situaci v České pojišťovně Jan Marek..

Pochopitelně pojišťovny během sezóny likvidovaly i události, jejichž náklady se vyšplhaly na stovky tisíc korun. „Nejdražší události jsou ty, u kterých zasahuje vrtulník. Převoz ze svahu do zdravotnického zařízení v takovém případě vyjde na 80 až 200 tisíc korun podle náročnosti a vzdálenosti,” zmínil Milan Káňa.

Zkušenosti zástupce Kooperativy potvrdila i Dagmar Koutská z Allianz: „Nejvyšší náklady jsme měli za léčení klientky, která zkolabovala u vleku a byla transportována vrtulníkem ve Švýcarsku – jen přeprava stála přes 200 tisíc korun, cena za léčení ještě není konečná, ale bude se pohybovat minimálně ve stejné relaci.”

Pojištění odpovědnosti se rozhodně vyplatí

Čísla posledních let ukazují, že při lyžování v zahraničí je nutno myslet na připojištění odpovědnosti za škody. Češi sice mají v zahraničí pověst zkušených a dobrých lyžařů, střety s jinými lyžaři se jim ale nevyhýbají. Často kvůli jazykové bariéře a nedostatku zkušeností se složitými právními procedurami jsou právě oni označeni za viníky střetu.

Dokládá to například letošní událost z jednoho italského zimního střediska, kdy pojišťovna Generali uhradila za svou klientku milión korun z odpovědnosti za škodu na zdraví, kterou měla připojištěnu v rámci cestovního pojištění.

„Letos v únoru se naše klientka srazila na sjezdovce s jiným lyžařem, který utrpěl těžší zranění s prokazatelnými trvalými následky, česká lyžařka byla zraněna lehce. Po dlouhém šetření bylo určeno, že je za srážku odpovědná a bylo stanoveno odškodnění milión korun, které pokrylo připojištění odpovědnosti k cestovnímu pojištění.“ popsal událost Lukáš Volf, produktový manažer pojišťovny Generali.

Pojistné události způsobené srážkami lyžařů na sjezdovkách řešily velmi často i ostatní pojišťovny. „Náš klient se na sjezdovce chtěl vyhnout srážce se zleva přijíždějícím lyžařem, proto zahnul do protisměru navazující sjezdovky. Tam se čelně srazil s dalším lyžařem, kterému způsobil těžké zranění. Za náklady na léčení a trvalé následky jsme tomuto cizinci z pojištění odpovědnosti našeho klienta vyplatili 445 tisíc korun. Dalších 10 tisíc korun jsme hradili za ošetření zranění našeho klienta z pojištění léčebných výloh,” doplnil Milan Káňa z Kooperativy.

„Banální” zánět slepého střeva ve Vietnamu

„Vzhledem k nepříznivým sněhovým podmínkám jsme v letošní sezoně řešili větší množství pojistných událostí v exotických destinacích, mnohé z nich byly velmi vážné s ohledem na zdravotní stav pacienta a také místo, kde k události došlo,“ shrnuje zimní sezónu Jana Ježková, lékařka asistenční služby Europ Assistance

Příkladem může být „banální“ zánět slepého střeva ve Vietnamu, který by bez zásahu asistenční služby pojišťovny Generali mohl mít pro klienta fatální následky. Dvaapadesátiletý pacient byl hospitalizován pro bolesti břicha a v místní nemocnici ho operovali.

„Pacientovi však nebyla zajištěna dostatečná péče, a proto jsme ho převezli do nemocnice vyššího řádu, kde mu museli léčit komplikace, které se objevily po operaci. Jeho stav si vyžádal celkem 15denní hospitalizaci a repatriaci s doprovodem zdravotního personálu. Očekávané náklady jsou 350 tisíc korun,“ popsala pojistnou událost Jana Ježková.