„Od začátku roku jsme v Česku odmítli vykoupit téměř 30 tisíc vozů. V některých dnech však vracíme až 70 procent nabízených aut. Denně nevykoupíme zhruba 260 vozů,“ sdělila Právu Karolína Topolová, generální ředitelka autobazaru AAA Auto. Technici AAA Auto také zaznamenávají nárůst pokusů o manipulaci s ujetými kilometry u dovozových ojetin.

„Rozmáhají se podvody se stočením tachometru před první tuzemskou dovozovou STK. Také zachycujeme velké množství vozů, jejichž majitelé se je snaží prodat přes zákaz exekutora,“ uvedla k tomu Topolová.

Podvodu se říká servis tachometrů

Na rizika dovozů ze západní Evropy již dříve poukázala certifikační společnost Cebia, která konfrontuje data o konkrétních vozech z různých databází. Sílí tak očividně veřejná potřeba, aby zákonodárci konečně stanovili, že stáčení tachometru je trestný čin, jak je tomu například v Německu.

Naopak v ČR se stáčení nabízí otevřeně na internetu jako „servis tachometrů“ pod hlavičkou služby motoristům. Přitom každý ví, že stočení je podraz za účelem zkasírovat za ojetinu více peněz.

Podle informací autobazaru Auto ESA může být ve velmi špatném technickém stavu až 70 procent vozidel nabízených do tuzemských autobazarů. „Za letošní první tři měsíce nám bylo nabídnuto k výkupu 10 980 vozidel. Přes 8100 aut jsme však museli odmítnout,“ sdělil Pavel Foltýn z Auto ESA.

„V 5580 případech to bylo kvůli špatnému technickému stavu a u 1494 vozů kvůli stočeným tachometrům,“ dodal pro Právo Foltýn.

Jedno je jisté – tisíce takových ojetin, na nichž se už nesnaží vydělat ani velké autobazary, se majitelé snaží podsunout někde jinde nebo rovnou nějakému laikovi.