Prakticky všechny banky vycházejí lidem vstříc a umožní jim zažádat o založení účtu on-line. Na webových stránkách banky vyplníte žádost a odešlete ji ke zpracování. Další postup pro založení a aktivaci účtu je však u každé banky individuální.

Některé banky (například Komerční banka či ČSOB) vyžadují pro podpis smlouvy vaši osobní návštěvu na pobočce, jiné (například Raiffeisenbank či Era) k vám se smlouvou pošlou kurýra, další vám zřízení účtu umožní kompletně on-line (například UniCredit Bank či Air Bank).

Pochopitelně se setkáte i s tím, že si u některých bank můžete vybrat z více způsobů, jak si nový běžný účet sjednat (například Česká spořitelna či Zuno nabízejí kurýra či kompletní on-line sjednání, Fio banka pak sjednání na pobočce, prostřednictvím kurýra či přes poštu, u UniCredit Bank můžete dojít na pobočku nebo si účet sjednat kompletně on-line).

Kompletně on-line u pěti bank

Nejpohodlnější způsob zřízení běžného účtu, kdy nemusíte ani na pobočku, poštu či čekat na kurýra, nabízí v současnosti pět bank. Kompletně on-line si nový běžný účet můžete zřídit u Air Bank, mBank, České spořitelny, UniCredit Bank či Zuno.

„Při sjednání účtu plně on-line vyplní klient několik základních údajů (jméno, příjmení, telefonní číslo, e-mail, státní občanství), pak vyfotí a nahraje občanský průkaz, druhý doklad totožnosti (pas či řidičský průkaz) a výpis ze současné banky. Následně si jen pošle na účet počáteční hotovost,” upřesnila Klára Pačesová z České spořitelny.

Podobný postup nabízejí i ostatní tři banky. „Následující pracovní den po odeslání žádosti banka účet zřídí a klientovi pošle číslo účtu v SMS zprávě. Zasláním první platby je účet fakticky uveden do provozu, klient zároveň tímto krokem souhlasí se smluvní dokumentací,” doplnil Petr Plocek z UniCredit Bank.

Na pobočku musíte u pěti bank

Ještě před pár lety se u naprosté většiny bank založení běžného účtu bez návštěvy pobočky neobešlo. V současné době musíte pro finální založení účtu zajít na pobočku zhruba u pěti bank. Ne všechny ale novým klientům umožní předjednat si zřízení účtu prostřednictvím on-line formuláře – například u GE Money Bank, LBBW Bank či Sberbank musíte o založení účtu zažádat až na pobočce.

Pokud se chcete stát klienty ČSOB či Komerční banky, vyplňte on-line webový formulář s potřebnými údaji a příslušný bankéř se vám již telefonicky poté, co zpracuje vaši žádost a připraví k podpisu patřičné dokumenty, sám ozve.

„Klient si při vyplňování formuláře zvolí pobočku, na které bude účet veden, a termín, kdy má být kontaktován. Po odeslání žádosti klienta osloví telefonní bankéř, se kterým si dohodne čas návštěvy zvolené pobočky. Na zvolené pobočce je pak kompletní dokumentace a platební karta k účtu připravena za sedm dní,” přiblížila postup Monika Klucová z Komerční banky.

S kurýrem podepíšete smlouvu

Další z možností, které banky pro zřízení účtu nabízejí, aniž byste museli na pobočku, je návštěva kurýra, který přijede za vámi na místo, které si sami zvolíte. Banky si za využití kurýrní služby nic neúčtují.

„Po přijetí a zpracování on-line žádosti, o němž klienta informujeme prostřednictvím zpráv, ho kontaktuje kurýr, který v dohodnutý termín přinese na domluvené místo smlouvu k podpisu a přitom pořídí kopii dokladu totožnosti. Po podpisu smlouvy klient obdrží heslo do internetbankingu a poté, co je účet aktivován, může posílat platby nebo žádat o platební kartu či další produkty,” upřesnila Vendula Žaloudíková z Fio banky.

Podobný postup pro zřízení účtu používají také mBank, Zuno, Raiffeisenbank, Česká spořitelna či Equa bank. Celý proces trvá zhruba dva až pět dní.

Do skupiny bank, které klientovi smlouvu dopraví kurýrem, se od dubna zapojila i Era (Poštovní spořitelna). V jejím případě však klient musí s bankou ještě komunikovat i prostřednictvím pošty. „Poté, co klient podepíše na dohodnutém místě potřebné dokumenty, kurýr vše odveze zpět k nám a my klientovi poštou zašleme oznámení o založení účtu, kde bude uvedeno číslo nového účtu, PIN ke kartě a přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví. Kartu posíláme samostatně kvůli větší bezpečnosti,” vysvětlil Jan Doubek z Ery.

Poštu pro zřízení účtu můžete navíc využít i u Fio banky, připravte se však na to, že celý proces bude trvat zhruba dva týdny. Banka vám po vyplnění žádosti zašle na udanou adresu smluvní dokumentaci s číslem nového účtu. Tu pak odešlete podepsanou zpět spolu s kopiemi dvou dokladů totožnosti a kopií výpisu svého běžného účtu vedeného v jiné tuzemské bance. Na svůj nový účet pošlete peníze z tohoto účtu u jiné banky a tím jej aktivujete. Poštou pak obdržíte zpět veškerou smluvní dokumentaci a v internetbankingu můžete zažádat o platební kartu či další produkty.

Většina bank pro aktivaci účtu vyžaduje minimální vklad. Jedna koruna stačí například mBank, Air Bank, Zuno či UniCredit Bank. 100 korun musíte poslat na nový účet u České spořitelny či Fio banky, 200 korun pak na účet u GE Money Bank či ČSOB. Raiffeisenbank pro aktivaci účtu požaduje minimální vklad ve výši 500 korun.

Spořicí účet on-line přes internetové bankovnictví

V případě, že máte u banky již uzavřený běžný účet, není nic jednoduššího než si prostřednictvím internetového bankovnictví a bez nutnosti navštívit pobočku sjednat i spořicí účet či termínovaný vklad. Kromě Komerční banky vám to umožní všechny banky.