„Jen my odmítáme na výkupu po technické prohlídce 70 procent ojetin nabízených jejich majiteli. Jsou po těžkých nehodách, mají stočené tachometry, nejasný původ, visí na nich dluhy. Úhrnem se jen za náš bazar jedná o deset tisíc aut ročně. Všechna se ale vrací na trh, ať už jako individuální inzeráty, nebo je vykoupí jinde,“ řekl Právu Pavel Foltýn, ředitel rozvoje druhého největšího autobazaru v Česku, Auto Esa.

Na jedno tímto bazarem prodané auto připadá v přepočtu jedno odmítnuté s levotou. To bere dech, když se údaje vezmou v úvahu jako reprezentativní vzorek trhu.

Mechanik při opravě auta. Ilustrační foto

Mechanik při opravě auta. Ilustrační foto

FOTO: Profimedia.cz

Nejbližší konkurence prodává i pětkrát více ojetin. Odhad odborníků, že se na trhu ročně otočí sto tisíc bouraných, stočených či zadlužených ojetin, je reálný. Na trhu operuje pět velkých autobazarů a desítky menších.

Identifikační čísla odmítnutých aut, tedy VIN kódy, chtělo Auto Esa zveřejňovat na internetu. Zákazník by na webu zadal VIN a hned by věděl, zda vůz odmítli a proč. Jenže smůla. Úřad pro ochranu osobních údajů to zarazil s odvoláním na zákon, podle něhož je VIN kód ve spojení s registrační značkou osobním údajem.

„Přetáčení tachometrů u nás není trestné. Na internetu nabízí přetočení desítky subjektů. Z obvinění z trestného činu podvodu se snadno vykroutí. Ale když chceme zveřejnit deset tisíc vadných ojetin, na které každoročně narazíme, tak nám zákon hrozí miliónovými pokutami,“ zdůraznil Foltýn.

Nabídka zásahu do tachometru

Nabídka zásahu do tachometru

FOTO: Výstřižek z webové stránky

Reagoval tak na články Práva o seatu cupra, který vyvolal mezi čtenáři pozdvižení. Byl po těžké havárii zprvu prodán na díly. Nový majitel ho ale slepil a snažil se prodat jako v dobrém stavu. Zdaleka to není výjimka. [celá zpráva]

Technik autobazaru Právu ukazuje černou mazdu dovezenou z Německa. Majitel na tachometru deklaruje zhruba 170 tisíc km. Potvrzuje to víceméně i údaj v databázi certifikační společnosti Cebia. Laikovi se vše jeví být v pořádku, adekvátní tomu, že jde o ojetinu. Omyl.

Černá se vrací. Kdo se chytí?

„Podívejte se na to značné opotřebení interiéru, sedačky vymačkané. Kontaktovali jsme proto dealera vozu,“ ukazuje interní protokoly technik. Záznamy prodejce z elektronické servisní knížky mazdy ukazují o padesát tisíc najetých kilometrů více.

Manipulace s tachometry se otevřeně nabízejí na internetu jako servis. Stočení počtu najetých kilometrů není problém, je beztrestné. Na otisku ukázka jedné z takto zaměřených webových stránek.

Manipulace s tachometry se otevřeně nabízejí na internetu jako servis. Stočení počtu najetých kilometrů není problém, je beztrestné. Na otisku ukázka jedné z takto zaměřených webových stránek.

FOTO: Výstřižek z webové stránky

Na čelním skle mazdy je teď strohý nápis: „Vrací se.“ Jenže, kam se vrací? Majiteli. A ten se černý vůz skrývající levotu pokusí „bouchnout“ jinde nebo přes soukromou inzerci.

„Díky snížení počtu kilometrů na tachometru o padesát tisíc kilometrů si může u laika nárokovat o 40 tisíc korun vyšší prodejní cenu,“ dodal technik. Podle něho zvlášť u dovezených ojetin nejsou údaje o počtech kilometrů vedené nezávisle na autě, a tak je na to krátká i certifikace společnosti Cebia.

„Nejdůležitější je pečlivá prohlídka a zkušenost,“ uzavřel technik. Autobazary ale nejsou ze zákona povinné podrobovat vozy prověrkám. Je očividné, že zákonodárci napříč politickým spektrem neměli dosud žádný zájem na tom, aby učinili přítrž podrazům s ojetinami, i když se o tom už tolik let mluví. Je teď otázka, zda s tím něco udělá nový automobilový ombudsman.