Od pondělí 27. ledna 2014 si mohou klienti zkrachovalé záložny zažádat o výplatu svých vkladů během otevírací doby poboček České spořitelny (ČS). [celá zpráva]

Aby proběhlo vše, jak má, připravil FPV ve spolupráci s redakcí Novinek návod formou otázek a odpovědí, jak dostat své peníze rychle a bez problémů zpět.

Musím Fondu ohlásit, že jsem byl/a klientem MSD?

Abyste se ke svým penězům dostali, nemusíte předem nic vyplňovat, ani se hlásit nebo registrovat u FPV. O svůj nárok se můžete přihlásit od okamžiku, kdy Fond začne  klientské vklady prostřednictvím ČS vyplácet. Stačí, když se dostavíte na přepážku vámi vybrané pobočky ČS s platným průkazem totožnosti (občanský průkaz nebo pas) a sjednáte si, na jaký účet chcete vklad převést, případně, zda chcete náhradu vyplatit v hotovosti.

  • Fond pojištění vkladů od svého vzniku vyplatil cca 300 tisícům klientů náhrady za pojištěné vklady v hodnotě přesahující 27 miliard korun.
  • Výplaty se týkaly klientů 12 bank a třech družstevních záložen, které zkrachovaly mezi lety 1995 a 2013. 
  • Výplata vkladů klientům MSD je druhou nejvyšší výplatu v historii Fondu po náhradách pro klienty zkrachované Union banky v roce 2003.

Pokud nemáte zřízen jiný účet, na který chcete peníze převést, můžete si přímo na přepážce ČS účet založit. Samotný proces převodu do jiné banky probíhá ve standardních lhůtách pro mezibankovní platební styk, tedy během dvou až tří  pracovních dnů.

Pokud budete chtít přebírat náhradu vkladů v hotovosti a její výše přesáhne 100 tisíc korun, musíte svůj záměr oznámit na vybrané pobočce ČS minimálně dva pracovní dny předem.

Výplata náhrad bude dle zákona probíhat po dobu tří let, tedy do 27. ledna 2017.

Co mám dělat, když si nemohu náhradu vkladu vyzvednout osobně?

Pokud si vkladatel nemůže náhradu vkladu vyzvednout osobně, může zmocnit k vyzvednutí jinou osobu, a to na základě úředně ověřené plné moci vystavené výhradně pro výplatu náhrad vkladů z FPV.

Může vyplácející banka vyplatit náhrady vkladů na více bankovních účtů nebo pouze na jeden účet?

Vyplácející banka po identifikaci klienta vyplatí náhradu bezhotovostním převodem pouze na jeden účet, který klient zadá. V tomto případě není možno náhradu dělit a zasílat na více účtů. O provedené výplatě dostane klient na pobočce vyplácející banky příslušný doklad.

Jak je to se členskými vklady?

Členské vklady nejsou ze zákona pojištěny, proto nespadají pod výplatu náhrad vkladů realizovanou Fondem prostřednictvím České spořitelny. Členské vklady tudíž Fond nevyplácí. Členské vklady je možné nárokovat pouze v rámci procesu insolvenčního řízení.

Jak je to s vklady nad pojištěný zákonný limit 100 tisíc eur?

Vklady jsou pojištěny do limitu 100 tisíc eur, tedy aktuálně pro klienty MSD do výše 2,744 miliónu korun (kurz k rozhodnému dni 27. prosince 2013). To znamená, že do této výše budou náhrady vyplaceny všem oprávněným osobám. Pokud vklad přesáhne tuto výši, pak finanční částka nad rámec zákonného limitu nemůže být klientovi vyplacena z Fondu, ale je nutné ji nárokovat v rámci procesu insolvenčního řízení.

Jak je to s úroky z prodlení (např. pokud neproběhl příkaz k převodu peněz ze strany MSD)? Budou Fondem vyplaceny?

Do zákonného limitu jsou pojištěny jistiny vkladů a úroky z vkladů vypočtené k rozhodnému dni, tzn. pojištěny jsou vklady včetně úroků dle stavu k 27. prosinci 2013, tedy ke dni, kdy bylo vydáno Oznámení ČNB o neschopnosti MSD dostát závazkům vůči oprávněným osobám.

Úroky z prodlení však pojištěny nejsou a takovou pohledávku je nutné uplatnit v insolvenčním řízení.