Dlužníky, jak se ukazuje, dokonce vyrábí. Lidé jí třeba chtějí zaplatit drobný závazek, ale nemají jak, ale pak po nich chtějí velké peníze.

To se stalo i Daně Bucharové – byla si vědoma, že kvůli svému omylu dluží 350 korun. Chtěla to srovnat, ale nikdo se s ní podle jejích slov nebavil. Na ČKP jí řekli, ať si počká na dopis. Přišel téměř za rok: na třináct tisíc korun pod hrozbou exekuce. ČKP se odmítla k případu vyjádřit. Tato stížnost není přitom ojedinělá.

Paní Bucharové odstartovaly problémy 22. 10. 2012, kdy dočasně vyřadila z registru vozidel svůj kabriolet (obdobně jako to dělají motocyklisté se svými stroji). „Nedopatřením jsem to však učinila o týden později vzhledem k pojistné smlouvě. Její platnost skončila již 15. 10. 2012, tedy vozidlo bylo sedm dní bez pojištění,“ vysvětlila Bucharová.

Člověk se nemůže sám přihlásit o zaplacení pokuty 

Na radu své pojišťovací poradkyně okamžitě volala do ČKP, aby jim tuto skutečnost oznámila. „Chtěla jsem jim zaplatit příspěvek nepojištěných, který za tu dobu činil 350 korun. Bohužel pracovnice klientské linky ČKP mi sdělila, že takhle jednoduché to není.

Není prý možné, aby se člověk o zaplacení pokuty sám přihlásil. Řekli mi, že musím počkat, až si mě sami vypátrají a vyzvou k zaplacení,“ napsala Právu Bucharová.

K tomuto úkonu se ČKP dopracovala téměř po roce, 5. 9. 2013. To ji ale už k jejímu šoku vyzvali k zaplacení 13 280 korun za 262 dní nepojištěného provozování vozidla plus náklady řízení.

Reklamace do parlamentu

„Argumentují údaji zjištěnými z registru vozidel, což je ale nesmysl, neboť v registru vozidel bylo již ke dni 22. 10. 2012 zapsáno, že vozidlo je dočasně vyřazeno. Následně jsem ČKP tedy doložila to, co jsem se jim snažila před rokem oznámit, a zaplatila jsem oněch 350 Kč plus náklady uplatnění,“ uvedla čtenářka.

Poté raději ještě jednou zavolala na klientskou linku ČKP, kde jim celou tuto absurditu vylíčila a dožadovala se kontaktu na někoho kompetentního. „Bylo mi řečeno, ať se obrátím na Poslaneckou sněmovnu, neboť fungování ČKP je dáno zákonem,“ uzavřela Bucharová.

Česká kancelář pojistitelů mlčí 

Právo tuto zkušenost konfrontovalo s ČKP, stejně jako nedávné předchozí stížnosti lidí, k nimž se ČKP vyjádřila. Chtěli jsme si z druhé strany ověřit, zda čtenářka uvádí skutečně pravdivé údaje, a žádali jsme o stanovisko, jak je možné, že se takto vyrábějí z malých dluhů velké.

Odpovědí se tentokrát stala hradba mlčení, takže neoprávněně naháněným motoristům asi opravdu nezbude nic jiného než využít Parlament ČR jako reklamační oddělení.

„Po sérii článků, které poškozují jméno ČKP, jsme se rozhodli, že se již nebudeme k jednotlivým případům a s nimi související problematice prostřednictvím médií vyjadřovat. Ve vámi zmiňovaných případech jsou opakovaně zdrojem problémů chyby v datech, která porovnáváme. Na eliminaci těchto chyb s dodavateli dat pracujeme. Veřejnost se na nás může obracet se svými problémy na informační telefonní lince 221 772 773,“ uvedl pouze mluvčí ČKP Aleš Povr.