Jen pojišťovny každoročně registrují celkově desítky hlášení klientů, jimž podřadný benzín nebo nafta zničily motor. Škody jdou až ke statisícům. Hojit se na pumpařích je přitom téměř nemožné kvůli důkazní nouzi na straně poškozených. Mnozí čerpadláři na to sázejí, nakupují pohonné hmoty pochybného původu, různě je mixují a ze zátahů inspekce si nic nedělají.

Těžko se totiž prokazuje, že jste u dané čerpačky načepovali kdoví co. Na to, že motor byl zničen kvůli nějaké břečce, se totiž nepřijde hned. „Nekvalitní palivo se projeví až se značným zpožděním. Motor nemá výkon, dusí se, jeho chod je nepravidelný a zvýší se vibrace,“ potvrdil Otakar Dvořák z autoservisní sítě Q-service.

Doloží-li klient, kde tankoval, a chemická analýza spolu s rozborem v servisu potvrdí, že příčinou poruchy bylo nekvalitní palivo, tak to z havarijního pojištění klientovi hradíme. Částku následně vymáháme po čerpací staniciTomáš Zavoral, Česká pojišťovna

Mnozí motoristé už pak jen odhadují, která z pump jim motor zničila. Zpravidla už nemají ani schované účtenky, chemický rozbor z nádrže je prakticky také k ničemu, tankovalo-li se i u jiných pump.

Příčinu zjistila až centrála VW

Hrozící zkázu a její pravou příčinu přitom dokonce nemusí hned objevit ani v servisech, disponujících moderní diagnostikou.

„Tvrzení některých autoservisů, že diagnostika odhalí každou závadu, není pravda. Nedokáže mnohdy potvrdit ani závadu, která se už projevila,“ napsal Právu na základě vlastní zkušenosti čtenář Marek Bohůnek. Právu jeho slova potvrdilo i několik automechaniků.

Čtenářův Volkswagen Golf měl najeto něco přes 30 tisíc. „Najednou měl motor nepravidelný chod. Vibroval. V autorizovaném servisu provedli opakovaně diagnostiku. Hlásila ale, že je vše v pořádku. Trvalo několik týdnů, než závadu odhalili, a to až ve spolupráci s centrálou ve Wolsburgu,“ vzpomíná Bohůnek. Závěr: poškozené vstřikovače benzínu. Důvod: nekvalitní benzín. Náklady na opravu: třicet tisíc korun.

Jde-li o vědomé pančování paliva, tak tyto škody pojišťovna nekryje. Možné to není ani z havarijního pojištěníMilan Káňa, Kooperativa

„Záruka už uplynula, servis byl ale slušný a ve spolupráci s oficiálním dovozcem mi opravu zlevnil o 60 procent,“ dodal Bohůnek. Přesto měl ale vítr v peněžence. Kde mohl nekvalitní palivo natankovat, už jen odhaduje, a tak ten, kdo mu způsobil škodu, z odpovědnosti vyklouzl. Ne všichni motoristé přitom dopadli ještě tak relativně dobře. Jak již Právo psalo, jiné značky se u škod z nekvalitního paliva s motoristou o nějaké slevě vůbec nebaví, záruka nezáruka.

Z „havárky“ jen někde a jen s důkazy

Určitá možnost krytí škod z nekvalitního paliva je jen u havarijního pojištění, ale jen u některých pojišťoven. Navíc opět řidič naráží na důkazní nouzi.

„Doloží-li klient, kde tankoval, a chemická analýza spolu s rozborem v servisu potvrdí, že příčinou poruchy bylo nekvalitní palivo, tak to z havarijního pojištění klientovi hradíme. Částku následně vymáháme po čerpací stanici,“ sdělil Právu Tomáš Zavoral z České pojišťovny. Jinde v těchto případech nepochodíte ani s havarijním pojištěním.

„Pokud by se na straně čerpací stanice jednalo o nevědomé znečištění paliva, například průsakem dešťové vody do nádrží, pak by bylo možné škodu zaplatit z pojištění odpovědnosti dané benzinové stanice. Jde-li ale o vědomé pančování paliva, tak tyto škody pojišťovna nekryje. Možné to není ani z havarijního pojištění,“ konstatoval Milan Káňa z Kooperativy.

Pečeť kvality má tisíc pump

Garancí proti nekvalitnímu palivu by měla být pečeť kvality vylepená na stojanech. Čerpací stanice, které jí mají, se nechávají dobrovolně kontrolovat nezávislou certifikační společností SGS. Ta od loňska realizuje měření kvality paliv i pro Českou obchodní inspekci (ČOI).

Na stránkách Dobrapumpa.cz najdete interaktivní mapu ukazující, kde SGS prokázala kvalitní palivo. Do programu je zapojeno přes tisíc pump.

Garancí proti nekvalitnímu palivu by měla být pečeť kvality vylepená na stojanech

Některé čerpací stanice se sice zrovna do tohoto systému kontroly nezapojily, ale na výlohách mají pečetě od jiných laboratoří, ujišťující, že palivo je v normě.

Vyplatí se také sledovat naopak černou listinu ČOI, kde zjistila vadné palivo. Objevují se na ní nejen lokální společnosti, ale občas překvapivě i některá pumpa patřící pod renomovanou nadnárodní značku, která přitom vychází dobře třeba při srovnáních v Německu.

ČOI vydala například za celý rok 2012 dvě desítky zákazů prodeje na 73 280 litrů pohonných hmot a uložila osm desítek pokut. Kontroly provádí i na základě podnětů od motoristů.