Hlavní obsah

Obchodníci lákají na slevy. Některé ale mohou být falešné

Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Předvánoční nákupní šílenství se plynule přelilo v povánoční výprodeje. Všudypřítomné slevy se snaží přitáhnout zákazníky do obchodů, ovšem ne každá sleva se vyplatí. Některé vás dokonce mohou vyjít draho, najdou se i nepoctiví prodejci, kteří pro přilákání co největšího počtu zákazníků porušují zákon.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Článek

Na klamavé obchodní praktiky, které jsou v rozporu se zákonem, upozornil vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený: „Některé obchody ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu.“

Jiní obchodníci zneužívají oblíbenosti slev u českých zákazníků i tím, že na viditelné místo dají nálepku „sleva” a políčí tak na nepozorné nakupující.

„Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo 'sleva' použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ popsal oblíbený trik Lukáš Zelený.

Slevy až 70 procent mnohdy jen na pár kousků

Další z často se opakujících praktik mnoha prodejců je upozornění na výraznou slevu s uvedením slůvka „až”. Málokterý zákazník pak odolá výloze polepené plakáty s formulacemi typu „slevy až 70 procent”. Po vstupu do prodejny se pak většinou ukáže, že maximální sleva se vztahuje pouze na pár kousků zboží, zatímco většina sortimentu je zlevněna jen o pár procent či dokonce zůstává nezlevněna.

Někdy též není patrné, kolik vlastně zboží stojí. Platí, že cena uvedená na věci má být konečná, a zároveň by měla být čitelná také původní cena před slevou.

Zboží ve slevě lze reklamovat

Zákazníci se také v mnoha případech setkávají s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena.

„Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka platí,“ upozornil Zelený.

O důvodu takové slevy musí prodejce zákazníka informovat a tuto skutečnost musí potvrdit i na dokladu o koupi. Nelze však poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona.

Dnes a denně řeší pracovníci na poradenské lince dTestu podobné případy oklamaných zákazníků. Abyste i vy nepatřili mezi ně, při nakupování se nerozhodujte impulzivně, vždy si ověřte, zda je zboží opravdu zlevněné a že takovým nákupem skutečně ušetříte.

Anketa

Chystáte se utrácet v povánočních výprodejích?
Ano
8,7 %
Ne
91,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 7881 čtenářů.

Reklama

Související články

Finanční poradna: Chcete slevu? Řekněte si o ni

„Líná huba, holé neštěstí,“ říká se. Ve světě financí to platí dvojnásob. Přestože nežijeme na Blízkém východě, kde je smlouvání na denním pořádku, i u nás je...

Výběr článků

Načítám