Dohodnout se dá nejen na ceně, ale také na výši slevy, přidaných službách a jiných benefitech. Na některé služby navíc můžete mít nárok, aniž byste o tom věděli. Někdy je důvodem neveřejná nabídka, resp. nabídka na dotaz, jindy nedostatečná informovanost zákazníka.

Příkladem mohou být ceny vlakových jízdenek. Nejste-li znalcem obsáhlého ceníku státního dopravce, dostanete maximálně slevu na zpáteční jízdné, a to si o ni ještě musíte říci. O speciálních akcích, jako jsou například letní slevy, skupinové a víkendové jízdenky, se u prodejního okénka většinou vůbec nedozvíte. Vzhledem k tomu, že člověk nemůže mít přehled o všech nabídkách, je důležité nebát se zeptat.

Nabídky na dotaz

Neveřejné nabídky, tedy ty, které v žádném tabulkovém ceníku nenajdete, se často týkají mobilních tarifů, pojištění, energií a finančních služeb. Zkušenosti s poskytovateli služeb, kteří po informaci o výpovědi smlouvy ze strany zákazníka zareagovali nabídkou výhodnějších podmínek, nejsou nijak výjimečné.

Vyjednávat o těchto lepších cenách můžete sami i prostřednictvím velké firmy, která disponuje větší vyjednávací silou. Můžete se tak dostat k až o třetinu výhodnější nabídce než při běžné poptávce. Velkou firmu může představovat zavedený internetový srovnávač cen nebo finančně poradenská společnost.

Na akční nabídku lze často dosáhnout i díky množstevnímu nákupu nebo kombinaci různých produktů a služeb. Zákazník se dostane k lepší ceně, případně k zajímavému bonusu.

Plánujete si pořídit novou kuchyň včetně vybavení? Zkuste se zeptat prodejce, zda by se dalo vyjednávat o slevě, pokud byste si kuchyň koupili i se spotřebiči. Možná budete překvapeni, jaké procento z ceny vám bude obchodník ochoten slevit. Prodejci mají často provize z prodeje, a tak zákazníkovi, který váhá, raději sleví, než aby o něj přišli.

Usmlouvat lze i cenu jízdy taxíkem. Důležité je dohodnout se na ceně před vyjetím taxíku, ne až při placení. Usmlouvat lze i kurz na výměnu valut ve směnárně. V podstatě cokoliv, kde je prodejce nebo zprostředkovatel služby pod tlakem konkurence. Běžné je smlouvání v případě koupě nemovitosti, auta nebo uměleckého díla.

Akce a slevy

Slevové akce jsou určeny pro téměř všechny typy zákazníků – nové i ty dosavadní. Časté jsou slevy množstevní, kdy uděláte velký nákup u jednoho prodejce. Prodavače konfekce nebo elektroniky se už leckomu podařilo „ukecat“ ke slevě za nákup více položek. Stejně tak leckterý prodejce pečiva vám hodinu před koncem pracovní doby prodá rohlíky se slevou. Vyšší šanci na vstřícný přístup budete mít u soukromých obchodníků než ve velkých nákupních centrech.

Slevu nepředstavuje jen samotná srážka ceny, ale i vouchery na slevu na další nákup či nabídka jiných benefitů, jako jsou různé doplňkové služby zdarma. Abyste se k těmto slevám dostali, je mnohdy třeba zanechat na sebe obchodníkovi kontakt, prostřednictvím kterého vám bude výhodnější nabídka předána. Aby vás případná reklamní sdělení neobtěžovala, zřiďte si pro tento účel speciální mailovou schránku.

Na vaše dotazy odpovídá Martin Špaček z portálu Sfinance.cz.

Nebyla jsem spokojena s výší svého účtu za telefon, tak jsem zavolala na zákaznickou linku operátora. Ten mi nabídl třetinové snížení ceny při zachování počtu volných minut a SMS. Jak je možné, že takhle handlují?
Konkurence mezi telefonními operátory je velká, zvláště teď, když tradičním operátorům odlákali klienty virtuální operátoři. Poskytovatelé jsou ve snaze udržet si zákazníka ochotni snížit cenu, mají své podpultové nabídky, ty ale představí jen těm, kteří se o ně zajímají nebo pohrozí odchodem ke konkurenci. V těchto případech se více než kdy jindy vyplatí ozvat se.
Slyšel jsem, že existují internetové stránky, na kterých je možné smlouvat o ceně. Jak to vypadá?
Ano, zejména v zahraničí se nejedná o žádnou novinku. Jedná se o portály, na kterých klient uvede, jakou službu hledá a kolik je za ni ochoten zaplatit. Často se objevuje poptávka po řemeslných či zahradnických pracích, ubytování, dopravě, stěhování, doučování, hlídání dětí, úklidu apod. Poptávající a dodavatelé služeb se domlouvají po internetu, kde následně sepíší referenci, podle které se pak rozhodují další poptávající.