„Bylo to peklo. Český internetový prodejce, jeden z největších, mi potom slíbil slevu 500 korun na příští dovolenou. Výsměch. V cestovce, která ten zájezd připravovala, se se mnou vůbec nebavili,“ uvedl klient.

Přesně na tisíce takto napálených a rozezlených zákazníků, kteří si zkažené zájezdy koupili u českých cestovek a zprostředkovatelských agentur, teď čekají právníci. Někteří cíleně zbrojí na žaloby jako přes kopírák, žádající od prodejců zájezdů odškodnění, včetně odměn pro právní zastoupení žalujících klientů.

Těm slibují, že vše zařídí už za ně, ani jim nemusí předem nic platit. Skoro jako v USA. Stačí prý jen dokumentující fotografie či video, doklady o nákupu zájezdu a to, co cestovka slibovala.

Ztráta radosti

Právníci, kteří se nyní více než kdy předtím zaměřují na typizované žaloby, žádající odškodnění v podstatě za cokoliv, si u zkažených dovolených slibují hodně vítězství díky blížící se účinnosti nového občanského zákoníku. Již od ledna 2014.

Z něho vyplývá, že bude snadnější žalovat vady zájezdů, přičemž ty se vzletně označují, a to i v odborné branži, jako žaloby na ztrátu radosti z dovolené. Neznamená to, že když celý pobyt proprší, tak to půjde žalovat. Ale odpadky na pláži ano. To sice lze vlastně i dnes, ale nový občanský zákoník by měl usnadnit pozici zákazníků.

„Významnou změnou proti dosavadní právní úpravě je náhrada za narušení dovolené tím, že pořadatel porušil své povinnosti takovým způsobem, že odpočinkový smysl dovolené zmařil. Taková situace typicky nastane při podstatném zkrácení zájezdu nebo poskytnutím výrazně méně kvalitních služeb, než bylo ujednáno,“ potvrdil Právu právník Roman Mikluš z  projektu Vaše nároky.cz, který se na žaloby směřující k odškodnění zaměřuje.

„Nový občanský zákoník zakotvuje tzv. vady zájezdu,“ potvrdila Právu soudkyně Hana Tichá. Podle ní ale není ještě jasné, jak bude toto ustanovení soudy v praxi vykládáno.

„Lze ale předpokládat, že pokud nebude mít zájezd vlastnosti, o kterých byl zákazník ujištěn nebo které podle nabídky a zvyklostí očekával, bude moci uplatňovat nároky z odpovědnosti za vady zájezdu,“ dodala Tichá.

Takovými vadami může podle ní být „například ubytování nikoli s výhledem na moře, ale s výhledem na hromadu odpadků, ubytování v horším hotelu, nekvalitní jídlo, neuskutečnění slíbeného výletu“.

Vadným zájezdům lze předejít

„Vadným zájezdům lze ale většinou předejít, když víte, kam zavolat, respektive komu, kdo v daném místě žije,“ míní Antonín Fedorjak z Travel Academy, která jako první v Česku začíná systematicky učit sólové cestovatele, jak se při zařizování dovolené v cizině nespálit.

Podle odhadů ERV cestovní pojišťovny totiž už zhruba polovina Čechů cestuje na vlastní pěst, bez cestovek. Napálených lidí jsou už totiž desetitisíce.

„Na internetu lidé seženou letenky i ubytování pomalu za stejnou cenu, jako když je nakupuje cestovní kancelář. Jenže lidé nevědí, jak ten hotel ve skutečnosti vypadá a jaká jsou v dané zemi specifika, která je mohou zaskočit. Nemusí jet s cestovkou, ale je dobré mít někoho, koho mohou zavolat, když si nevědí rady, třeba když najednou zjistí, že nejsou k dispozici jimi zarezervované letenky,“ soudí Fedorjak.