Hlavní obsah

Zakázky se losují dál, jsou-li ceny stejné

Právo, Jindřich Ginter

I když zákon o veřejných zakázkách tzv. losovačky zařízl, přece se losování používá dál, a to v případech, kdy více uchazečů položí na stůl stejnou nabídkovou cenu. Není-li losování coby způsob řešení této situace ale předem uvedeno v zadávací dokumentaci, mělo by to vést ke zrušení veřejné zakázky.

Foto: Právo

Z výzkumu Komory administrátorů veřejných zakázek

Článek

Jinak je totiž veřejná zakázka neprůhledná a nahrává to tomu, že ten, kdo má o ni eminentní zájem, nastrčí kolem sebe další firmy jako křoví a ty dají na stůl totožnou cenu.

„Běží-li zakázka přes elektronické tržiště, vyřeší se shoda v cenové nabídce losováním. Pokud ale jde zakázka mimo tržiště, měla by být možnost losování v případě stejných cen uvedena v zadávací dokumentaci. Jestliže to tam napsáno není, tak celé řízení spěje ke zrušení, protože není přezkoumatelné a transparentní,“ varovala Kateřina Koláčková z poradenské společnosti Otidea.

Nevhodná kritéria

Podle ní je ideálnější pro rozštípnutí uchazečů se stejnými cenami metoda kdo dřív přišel, ten bere, nebo podle poměru cena–výkon.

Za nevhodné parametry pro výběr vítězů tendrů považuje kvalifikační kritéria.

„Buď při vstupu do soutěže splnili kvalifikaci, nebo ne, ale dál se už nehodnotí. Stejně tak platební podmínky patří mezi smluvní nástroje, ale ne do kritérií pro výběrové řízení. V zadáních se objevuje jako kritérium i komplexnost nabídky – co to ale je? Takové kritérium nelze nijak objektivně přezkoumat, takže lze i snadno zpochybnit,“ upozornila Koláčková.

Cena mívá různou váhu

Jako příklad dobře nastavených pravidel hry na nedávné odborné konferenci Veřejné zakázky 2013/2014 uvedla výběr právní kanceláře pro jedno z ministerstev.

Nabídnutá cena měla váhu 70 procent. „V dalších 30 procentech rozhodovala kvalita služeb, což je sice subjektivní, ale toto kritérium bylo předem jasně definováno. Nikdo z právníků pak nemohl říci, že nevěděl, co si pod tím představit. Však také nikdo výsledek nezpochybnil,“ dodala Koláčková.

U vědeckého přístroje pro nemocnici, což je značně specializovaná dodávka, měla cena váhu jen 35 procent, neboť cenová rozpětí firem jsou v této úzké branži poměrně podobná. Technické parametry ale měly o to větší význam – rozhodovaly o vítězi z 55 procent a z dalších deseti procent to byl servis.

Podle Koláčkové za komplikace či až zrušení zakázky si mohou zadavatelé často sami tím, že nejasně nastaví vstupní pravidla a jejich váhy.

To, že veřejné zakázky se už mnohdy stávají těžko zvladatelným administrativním kolotočem, potvrzuje Komora administrátorů veřejných zakázek (KAVZ).

Třetina zakázek v IT se zruší

Například u dodávek informačních technologií je proto třetina tendrů zrušena. Navíc objem nově vyhlášených zakázek v IT se podle komory od začátku roku propadl o bezmála 40 procent. Z nedávno publikované analýzy Komory administrátorů veřejných zakázek vyplynulo, že průměrně se v celém sektoru veřejného zadávání ruší zhruba pětina vypsaných výběrových řízení.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám