Celkem by mohlo jít o milióny korun, neboť podle odhadů pojišťoven se průměrná škoda z kola uraženého v díře a následně pomláceného auta pohybuje kolem třiceti tisíc korun.

Do vymáhání odškodění po majitelích silnic se ale pustí jen málokdo. Přitom v některých případech by měli řidiči dost slušné šance vyhrát.

Výtluky hluboké až dvanáct cm nelze předvídat ani při pohybu vozidla přizpůsobeném stavu vozovky.Soudy

Za letošních osm měsíců policie už u více než 400 nehod beze všech pochybností uvedla, že za ně mohla špatná silnice. A to není rozhodně za letošek konečné číslo, neboť blížící se zima dá cestám zase pořádně zabrat. Loni šlo na vrub vadných komunikací podle policie 282 nehod, v roce 2011 to bylo 456 havárií.

U osamocené díry šance na satisfakci

A to se ani další desítky karambolů, za něž ve skutečnosti může díra v cestě nebo sesunutá krajnice, ani pod kolonku „závada komunikace“ nedostanou, protože se jako důvod označí to, že řidič nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky.

Hodně záleží na tom, zda jde jen o jednu hlubokou díru, nebo o takzvaný tankodrom, tedy delší úsek posetý výmoly.

Když si urazíte kolo na cestě plné děr, navíc provozovatelem silnice řádně označených, tak je to nejčastěji uzavřeno tak, že postižený nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky. Kdo má havarijní pojištění, což je jen asi dvacet procent motoristů, škodu si pokryje z větší části z něho. Kdo jej nemá, což je většina, platí vše ze své kapsy.

Pokud se ale na jinak slušné silnici objeví víceméně osamocený výtluk a provozovatel silnice ho nijak neoznačí, tak máte slušnou šanci odškodné získat. Mnozí motoristé to ale netuší a svůj oprávněný nárok ani nevznesou.

Právníci ale potvrzují – když si v osamocené díře nebo v jednom místě zhroucené krajnice zničíte auto, a nebylo tam na to žádné upozornění, lze pak škodu soudně vymáhat po majiteli silnice. To platí i v případě, když je silnice zčásti rozkopaná, ale není tam značka.

Soud: Výtluk nemohl řidič předvídat

Příkladem toho, jak se města či kraje zuby nehty brání platit odškodnění, ale i jak se majitel vozidla může přece jenom dočkat spravedlnosti, může být i jeden z mála soudních případů, který řešil až Nejvyšší soud.

Zajímavý je i tím, že může být určitým právním vodítkem pro další poškozené. Řidička vjela do dvou výtluků o rozměru 1 x 1,3 metru. Byly 12 cm hluboké. Poškodila disk kola a pneumatiku. Za opravu s nutným seřízením nápravy žalobkyně (majitelka vozidla) zaplatila 22 tisíc korun.

Už Okresní soud v Bruntále dovodil, že správce komunikace odpovídá za škodu, a to i za situace, „kdy bylo nesporné, že povrch vozovky byl ve špatném stavu a nacházely se v něm i jiné, menší výtluky“.

Žalovaná organizace – správce komunikace – „neprokázala, že závadu nemohla odstranit, a vzhledem k tomu, že místo neopatřila dopravním značením, které by na závadu ve sjízdnosti upozorňovalo, naplnila podmínky odpovědnosti“, konstatoval soud. Okresní soud přiznal žalobkyni i 13procentní úrok z prodlení.

Správce silnice se odvolal. Krajský soud ale potvrdil nárok poškozené majitelky vozidla a přiklepl jí navíc další úrok. Příspěvková organizace se bránila ještě u Nejvyššího soudu, ale i ten odškodnění pro majitelku auta potvrdil.

„Výtluky hluboké až dvanáct cm nelze předvídat ani při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu vozovky. V dané věci řidič vozidla žalobkyně při prokázané rychlosti 40 km/h mohl předvídat jisté nerovnosti a výtluky, nikoliv však natolik výraznou závadu ve sjízdnosti,“ citoval závěry krajského soudu Nejvyšší soud.

Žalovaná organizace podle soudu nenavrhla žádné důkazy dokládající její tvrzení, že nebylo v mezích jejích možností závadu ve sjízdnosti odstranit.

Důkazy? Raději zavolejte policii

Dopředu nikdy nelze s určitostí říci, jak případný soud dopadne. Ale pokud vletíte do výtluku, který jste neměli šanci včas vidět, tak po nehodě si dané místo každopádně vyfotografujte.

Nejen poškozený vůz, ale i silnici a značení v okolí nehody, aby se pak nestalo, že provozovatel značení umístí dodatečně a vy se octnete v důkazní nouzi.

Za takové situace je také lepší přivolat policii, která vše zdokumentuje, protože laik těžko odhadne, zda jde o škodu pod sto tisíc korun nebo vyšší.

Provozovatelé silnic jsou na takové případy pojištěni, ale odškodnění se logicky brání, protože jim to pak zdražuje cenu pojistek.

Především se však bojí toho, aby právě stovky řidičů, u nichž policie jednoznačně označila, že za nehodu může závada komunikace, pak tyto škody hromadně nevymáhaly.

Lidé si ale mohou najmout právníky, kteří se právě na taková odškodnění čím dál tím více specializují i u nás. Některé kanceláře jdou vyloženě po odškodnění z nehod s tím, že člověk jim nic neplatí, provizi si berou až z vymožené částky. Obvykle se pohybuje kolem 25 procent.