Představte si situaci, kdy si chcete vybrat z bankomatu peníze. Ten vám je však nevydá a na jeho displeji se objeví zpráva, že z technických důvodů nemohla být požadovaná částka vyplacena. Zároveň z bankomatu vyjede lísteček s textem o neprovedené transakci. Peníze nemáte, bankomat potvrdil, že k výběru nedošlo a přesto se banka chová, jako byste měli peníze z účtu v kapse, a váš zůstatek o danou částku sníží. A přesně to potkalo paní Bohumilu.

Dva nepovedené výběry, dvě blokace

Týden před koncem prázdnin čtenářka Bohumila potřebovala hotovost. Vzhledem k tomu, že díky běžnému účtu v Raiffeisenbank má výběry ze všech bankomatů zdarma, nemusela řešit, zda je někde poblíž bankomat její banky. Přistoupila tedy k prvnímu bankomatu cizí banky a zadala výběr částky 1400 korun. Bankomat jí kvůli technickým problémům peníze nevydal, což potvrdil jak zprávou na obrazovce, tak lístečkem o neprovedené transakci.

Poté klientka přistoupila k druhému bankomatu jiné cizí banky a zadala výběr 1500 korun. Zopakovala se naprosto shodná situace jako v předchozím případě. Zvolila tedy ještě jeden pokus a u prvního bankomatu si vybrala nejprve 800 korun a poté 600 korun. Oba výběry proběhly bez sebemenších problémů.

Vzhledem k tomu, že má Bohumila nastaveny informační SMS o pohybu peněz na svém běžném účtu, dozvěděla se během několika minut, že obě částky (1400 i 1500 korun) jí byly ze zůstatku účtu odečteny. V internetovém bankovnictví se později přesvědčila, že v blokaci má celkem 2900 korun. S danou částkou tedy nemůže v žádném případě manipulovat, disponibilní zůstatek jí byl o tyto peníze snížen.

Peníze odblokovány za týden po dvou urgencích

Klientka neoprávněně blokované peníze reklamovala na infolince banky. Zde ji operátorka ujistila, že nemusí mít strach, že by o peníze přišla. Prý se to občas stává, nicméně do tří dnů by měla mít opět ke svým financím přístup. Bohužel i po třech dnech zůstávaly peníze v blokaci.

Bohumila počkala ještě několik dní a po týdnu opět reklamovala na infolince zadržované peníze. Až po této urgenci jí banka peníze uvolnila.

Banka může peníze blokovat až 15 dní

Podle vyjádření tiskového mluvčího Raiffeisenbank Tomáše Kofroně, které redakci poskytl, dochází k podobným situacím výjimečně. Na vině byly technické problémy někde na trase mezi bankomatem a bankou.

„Na této trase je zapojeno šest institucí - majitel bankomatu, technický provozovatel napojení bankomatu, acquierská společnost, karetní asociace, naše karetní centrum a banka. Informace o tom, že bankomat peníze nevydal a došlo ke stornu transakce, se bohužel chybně neprojevila na účtu klientky,” upřesnil Tomáš Kofroň.

„Banka vždy musí prověřit, zda skutečně došlo k nějakým technickým potížím a zda tedy bankomat skutečně peníze nevydal. Standardně automaticky trvá uvolnění blokace 15 dnů. Klientka by o tyto peníze nepřišla, i kdyby transakci nereklamovala. Po těchto 15 dnech by jí byla tato blokace automaticky zrušena,” dodal Kofroň.

Případné problémy by banka kompenzovala

Klientka se naštěstí nedostala do situace, kdy by jí neprávem blokovaná částka mohla zkomplikovat život. Nicméně stát se to mohlo, především v případě, že by si původně chtěla vybrat mnohem vyšší částku, nebo pokud by kvůli nízkému zůstatku na účtu nemohla dostát svým závazkům.

„Samozřejmě víme, že i blokace může klientovi způsobit nepříjemnosti a pokud by k takovému případu došlo, tak jej určitě budeme řešit v zájmu klienta včetně různých kompenzací,” upozornil Kofroň.