Ochraně klientů v různých oblastech finančního trhu se věnuje již několik společností, které často upozorňují na nekalé praktiky především v oblasti úvěrování. Patří mezi ně například Člověk v tísni, Navigátor bezpečného úvěru či server bankovnipoplatky.com.

Z jejich šetření vycházejí například závěry, že podmínky bank u spotřebitelských úvěrů nejsou dostatečně transparentní a pro klienty představují větší riziko, než tomu je u podobných úvěry od značkových nebankovních institucí. Podle jejich zjištění už také neplatí pravidlo, že banky mají spotřebitelské úvěry levnější než značkové úvěrové společnosti.

Úvěrové smlouvy bank jsou komplikované

Server bankovnipoplatky.com se zaměřil na to, jak se po půl roce změnila etika jednání bank ohledně sankcí za nesplácení úvěru. „Banky mají stále velmi komplikované smlouvy o spotřebitelském úvěru, které navíc nejsou zcela transparentní a neupozorňují na všechny sankce, kterým může být spotřebitel vystaven,“ upozornil Patrik Nacher.

Podle něho je například nejasná frekvence, s jakou mohou banky posílat upomínky, a cena, kterou mohou klienti nakonec bance za taková upozornění zaplatit. Překvapivá je také například cena mimořádných splátek u některých bank či úvěrů a poplatky, které jsou s nimi spojené.

Velké rozdíly jsou u bank v otázce, kdy začínají řešit závazek po prodlení – některé téměř obratem, některé dávají klientům až jeden týden času na nápravu.

Sankční podmínky vybraných bank i značkových nebankovních společností
Banky
Poplatek (v Kč) za upomínky:
1. / 2. / 3.
Četnost upomínek
Česká spořitelna300 / 300 / 300
max. 3
GE Money Bank600 / 600 / 6001x měsíčně, až 4
Komerční banka 100 / 500 / 500
neuvádí
LBBW Bank300 / 500 / 500
max. 3
mBank (kreditní karta)150 / 500 / 500max. 3
Poštovní spořitelna300 / 500 / 500neuvádí
Raiffeisenbank300 / 500 / 1000
max. 3
UniCredit Bank350 / 500 / 650
neuvádí
Zuno350 / 350 / 350
neuvádí
Značkové nebankovní společnosti
 
Cetelem
100 / 200 / --max. 2
Home Credit
150 (1) / 360 / 360
max. 2 měsíčně
Zdroj: www.bankovnipoplatky.com; Poznámky: (1) poplatek odpustí, pokud klient dostane upomínku poprvé

Ze zjištění serveru vyplývá, že klienti by měli být ostražití ve chvíli, kdy si budou u banky brát spotřebitelský úvěr, a to nejen co se týče ceny, kterou nakonec zaplatí, ale také s ohledem na sankce, kterým budou vystaveni v případě, že se se splácením opozdí, nebo dokonce nebudou schopni úvěr jako takový splatit.

„Lidé by si před přijetím úvěru měli uvědomit nutnost jeho pravidelného splácení, ať už se jedná o banku, nebo o značkovou nebankovní úvěrovou společnost. Na druhou stranu by měli být před riziky, která jsou s úvěrem spojena, transparentně a zřetelně upozorněni,“ uvedl Patrik Nacher.

Rady, jak se ochránit a na co si dát pozor
  1. Smlouvu si důkladně přečtěte. Zaměřte se i na uvedené sankce. Ověřte si, zda smluvní podmínky obsahují nejen cenu každé upomínky, ale i to, zda je omezen počet upomínek, který vám banky mohou poslat.
  2. Dejte pozor na to, jaká práva bance podepisujete. Mnohdy klienti podepisují například právo jednostranné změny smluvních podmínek ze strany banky, právo zesplatnění úvěru bez vědomí spotřebitele apod.
  3. Zaměřte se na to, zda podepisovaná smlouva obsahuje skutečně všechny sankce, a zda neodkazuje na některá další interní pravidla banky. Trvejte na tom, aby ve smlouvě byly explicitně uvedeny všechny detaily, včetně všech sankcí, nebo aby tato pravidla byla nedílnou součástí smlouvy, kterou podepisujete.
  4. Všímejte si všech dalších ustanovení, která vás jako spotřebitele zavazují k poplatkům. Nepodceňujte ani takové poplatky, o kterých se domníváte, že se vás nikdy týkat nemohou. Ve chvíli, kdy na ně dojde, se pro vás může stát půjčka opravdu drahou.
  5. Nepolevujte v ostražitosti jen proto, že podepisujete smlouvu s bankou. Ani ta není zárukou férového přístupu a absence rizik s úvěrem spojených. Neměřte vždy jen cenu úvěru, ale důkladně prostudujte také všechny sankce, které obsahuje.
Zdroj: www.bankovnipoplatky.com