Kapesné tak dětem dává nebo hodlá začít dávat zhruba osm z deseti rodičů, vyplývá z průzkumu společnosti Cetelem.

Výše kapesného se pohybuje zpravidla nejprve do stokoruny, s věkem dítěte se zvyšuje. Nejčastější kapesné od 16 let je v rozmezí mezi 500 až 1000 Kč měsíčně.

„S věkem dítěte by se kapesné mělo zvyšovat a reflektovat tak měnící se potřeby dospívajících. Nemělo by ale být výrazně vyšší či nižší než kapesné vrstevníků,“ domnívá se ředitel marketingu společnosti Cetelem ČR Tomáš Siegler.

Krize zaúřadovala i tady

„Kvůli finanční krizi však řada rodičů kapesné nezvyšuje, a někteří dokonce přistoupili k jeho snížení,“ upozornili autoři průzkumu. Celkem 40 procent rodičů uvedlo, že na výši kapesného měla či má současná krize vliv.

Proto 72 procent z nich ho nezvyšuje, 28 procent ho snížilo. Nejčastějším důvodem je v obou případech snížení rodinných příjmů či snaha naučit dítě lépe hospodařit v situaci, kdy není peněz nazbyt. Zhruba každý 12. rodič se pak obává ztráty zaměstnání a každý desátý uvedl jako důvod plány více šetřit.

Kapesné rodiče dávají dětem z mnoha důvodů – nejčastěji proto, aby se děti naučily hospodařit s penězi, ale také například jako odměnu za domácí úkoly či pomoc v domácnosti. Jako odměnu za pomoc s úklidem bytu, mytím nádobí a s dalšími činnostmi dává kapesné téměř každý osmý rodič.

Výdaje jsou většinou pod kontrolou rodičů

Většina rodičů kontroluje, za co dítě peníze utrácí – nejčastěji se ho vyptávají nebo spoléhají na vizuální kontrolu. Jen malá část rodičů požaduje předložení účtenek, a zpravidla jen od určité hodnoty. Podle některých rodičů se kapesné stává penězi dítěte, které si s nimi může dělat, co chce.

Zhruba každý desátý rodič, jehož děti kapesné nedostávají, uvádí jako důvod to, že na něj nezbývají v rodinném rozpočtu finanční prostředky, a přibližně čtyři procenta pak zastávají názor, že peníze do rukou dětí nepatří. Velmi často mají tito rodiče obavu, že neuhlídají, za co by potomek finanční prostředky utrácel.

Pokud se rodiče bojí, za co by dítě finance utratilo, mohou mu je podle Sieglera dávat v týdenních či kratších pravidelných intervalech. „Důležité ale je, aby kapesné bylo pravidelné. To totiž může pomoci naučit dítě své výdaje plánovat. Rodiče by také neměli dávat dítěti peníze jen tehdy, když je na něco potřebuje, ale měli by ho právě pomocí kapesného učit si na věci našetřit,“ dodal.