Hlavní obsah

Značkové oblečení už nefrčí. Češi dnes koukají na značky u aut, mobilů či bank

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Fenomén kalhot s pruhy jako symbol luxusu už je v České republice minulostí. Značky nyní hrají pro Čechy roli především při výběru zboží k dlouhodobému užití a služeb. Například čtyři pětiny lidí si jen podle značky vybírají finanční instituci, přes 70 procent auto nebo mobil. Ukázal to průzkum společnosti Home Credit.

Foto: Profimedia.cz

Sedm z deseti Čechů si vybírá auto podle značky.

Článek

Zatímco v 90. letech minulého století byl úspěšný Čech vnímán jako majitel luxusních hodinek, značkového oblečení či bot konkrétních značek, v současnosti Češi mnohem více hledí na značku auta, mobilního telefonu a také na značku finanční instituce či mobilního operátora.

Jsou to tedy druhy zboží ve vyšších cenových relacích a také služby, u nichž si lidé chtějí být jisti, že za své peníze dostanou odpovídající protihodnotu. Naopak, pokud jde o tabákové výrobky, alkohol nebo oblečení, lidé značku příliš neřeší. Značka u cigaret nebo tabáku zajímá pouze 30 procent populace, na značku u sportovního oblečení hledí jen 37 procent Čechů.

Podle jména si banku volí čtyři pětiny Čechů

Finanční instituci si jen podle jejího jména vybírá 79 procent lidí. „Výběr finanční instituce na základě vnímání její značky lze zdůvodnit předchozími špatnými zkušenostmi z prvních let volné ekonomiky u nás, kdy řada společností zkrachovala, nebo lidé přišli o své úspory díky podvodným kampeličkám,” uvedl Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.

Podle značky auta, mobilního telefonu či pojištění se rozhoduje sedm z deseti Čechů. Méně než polovinu lidí pak zajímá značka u sportovní obuvi (48 procent) nebo značka kosmetiky (44 procent).

Porovnání preferencí značkového zboží u mužů a žen potvrzuje zažité zvyklosti. Pro muže je častěji důležitá značka piva a auta, pro ženy pak značka kosmetiky a mobilního operátora.

Češi nehledí na kvalitu alkoholu a potravin

Většina rychloobrátkového zboží, oblečením počínaje a knihami konče, se podle údajů z maloobchodu prodává stále více. Úměrně tomu ale maloobchod zaznamenává zvyšující se spotřebu nejlevnějších potravin. „Ačkoli Češi v různých průzkumech tvrdí, že rozhodně nehodlají šetřit na kvalitních potravinách, dlouhodobé trendy v maloobchodě ukazují, že je tomu naopak,“ doplnil Kozub.

Uvažování českých spotřebitelů o značkách alkoholických nápojů neovlivnila ani nedávná metanolová aféra. Pouze 60 procent dotázaných uvedlo, že se při výběru tvrdého alkoholu řídí tímto faktorem, značka piva a vína pak zajímá jen něco málo přes polovinu Čechů. Přitom jde skutečně o otázku trvalého poškození zdraví.

„Češi obecně nemají ve zvyku šetřit na zboží zbytném a dopřávají si drahé dovolené místo investice do svého zdraví,“ komentoval situaci Kozub. To dokládá i fakt, že značka sportovní obuvi, kde značnou roli hraje ergonomické testování, je podstatná pouze pro 48 procent kupujících.

Anketa

Podle čeho nejčastěji vybíráte zboží, co u vás hraje největší roli?
Značka
6,3 %
Cena
10,8 %
Předchozí zkušenost
81,9 %
Doporučení přátel
1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3617 čtenářů.

Průzkum Home Credit

  • Průzkum provedla společnost STEM/MARK na reprezentativním vzorku populace 18 – 65 let metodou online šetření na panelu dotazovaných.
  • Celkový počet oslovených byl 1003.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám