Zatímco v 90. letech minulého století byl úspěšný Čech vnímán jako majitel luxusních hodinek, značkového oblečení či bot konkrétních značek, v současnosti Češi mnohem více hledí na značku auta, mobilního telefonu a také na značku finanční instituce či mobilního operátora.

Jsou to tedy druhy zboží ve vyšších cenových relacích a také služby, u nichž si lidé chtějí být jisti, že za své peníze dostanou odpovídající protihodnotu. Naopak, pokud jde o tabákové výrobky, alkohol nebo oblečení, lidé značku příliš neřeší. Značka u cigaret nebo tabáku zajímá pouze 30 procent populace, na značku u sportovního oblečení hledí jen 37 procent Čechů.

Podle jména si banku volí čtyři pětiny Čechů

Finanční instituci si jen podle jejího jména vybírá 79 procent lidí. „Výběr finanční instituce na základě vnímání její značky lze zdůvodnit předchozími špatnými zkušenostmi z prvních let volné ekonomiky u nás, kdy řada společností zkrachovala, nebo lidé přišli o své úspory díky podvodným kampeličkám,” uvedl Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.

Podle značky auta, mobilního telefonu či pojištění se rozhoduje sedm z deseti Čechů. Méně než polovinu lidí pak zajímá značka u sportovní obuvi (48 procent) nebo značka kosmetiky (44 procent).

Porovnání preferencí značkového zboží u mužů a žen potvrzuje zažité zvyklosti. Pro muže je častěji důležitá značka piva a auta, pro ženy pak značka kosmetiky a mobilního operátora.

Češi nehledí na kvalitu alkoholu a potravin

Většina rychloobrátkového zboží, oblečením počínaje a knihami konče, se podle údajů z maloobchodu prodává stále více. Úměrně tomu ale maloobchod zaznamenává zvyšující se spotřebu nejlevnějších potravin. „Ačkoli Češi v různých průzkumech tvrdí, že rozhodně nehodlají šetřit na kvalitních potravinách, dlouhodobé trendy v maloobchodě ukazují, že je tomu naopak,“ doplnil Kozub.

Uvažování českých spotřebitelů o značkách alkoholických nápojů neovlivnila ani nedávná metanolová aféra. Pouze 60 procent dotázaných uvedlo, že se při výběru tvrdého alkoholu řídí tímto faktorem, značka piva a vína pak zajímá jen něco málo přes polovinu Čechů. Přitom jde skutečně o otázku trvalého poškození zdraví.

„Češi obecně nemají ve zvyku šetřit na zboží zbytném a dopřávají si drahé dovolené místo investice do svého zdraví,“ komentoval situaci Kozub. To dokládá i fakt, že značka sportovní obuvi, kde značnou roli hraje ergonomické testování, je podstatná pouze pro 48 procent kupujících.