Hlavní obsah

Stále víc e-shopů chce za osobní odběry poplatek

Právo, Barbora Buřínská, Jakub Svoboda

Stále více Čechů chce při nákupech na internetu ušetřit tím, že místo objednávek zboží na dobírku si pro něj raději sami dojdou do výdejny e-shopu. Většina on-line prodejců však na to v posledních měsících zareagovala tak, že donedávna bezplatné osobní odběry zpoplatnili.

Foto: Profimedia.cz

Pro zboží zakoupené v e-shopech si Češi nejraději chodí do kamenných poboček.

Článek

Zákazník, který se teď rozhodne pro osobní odběr zakoupeného zboží na úkor dobírky (cena účtovaná za ni obchodníkem se obvykle pohybuje kolem 120 Kč), tak proti dřívějšku ušetří většinou jen pár desítek korun.

Poplatek za osobní odběr v kamenných pobočkách si účtuje už většina e-shopů. Většinou se pohybuje mezi 25 až 45 korunami. Například prodejce Mall.cz si od loňského podzimu účtuje 29 Kč. Alza.cz na pobočkách požaduje 25 Kč, v centrále obchodu nechce žádný poplatek.

Ještě více pak chtějí za osobní odběr zboží na výdejnách třeba e-shopy Korunka.cz (39 Kč) nebo Nakupka.cz (45 Kč).

E-shopy: Máme s tím nemalé náklady

E-shopy ale tvrdí, že se jen snaží si pokrýt náklady spojené s vydáváním zboží. „Naše náklady na jednu objednávku vyzvednutou na prodejně činí okolo 50 Kč. Díky dopravnému také můžeme více investovat do rozvoje naší pobočkové sítě,“ sdělila Právu například mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Záměrem bylo motivovat zákazníky, aby nákupy zboží slučovali do větších objednávek
Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz

Dopravné na pobočku ve výši 29 Kč se podle ní týká objednávek do 1500 Kč, obchodník si nic neúčtuje při osobním odběru zboží v distribučním centru. „Záměrem bylo motivovat zákazníky, aby nákupy zboží slučovali do větších objednávek,“ dodala Gregorová.

„Dvacet pět korun je jen malá část nákladů spojených s touto unikátní službou. Naprostou většinu nákladů platí Alza. Jako zákazník platíte dopravu vždy a všude, rozdíl je jen v tom, jestli skrytě nebo ne. My se chováme fér a nenavyšujeme skrytými poplatky cenu zboží,“ reagoval pak mluvčí Alzy Karel Drda.

Ještě před pár lety byla dobírka v Česku zdaleka nejoblíbenějším způsobem platby za zboží zakoupené v internetových obchodech. Během hospodářské recese a dlouhotrvajícího poklesu reálných příjmů domácností ji ale začal vytlačovat právě osobní odběr na výdejních místech e-shopů.

„Dříve jsme si nechávali zboží z e-shopu posílat na dobírku domů, nyní ale desítky korun rádi ušetříme, a uděláme si čas na to vyzvednout si ho osobně u obchodníka,“ řekla Právu třicetiletá maminka dvou dětí Michaela S. z Prahy.

Osobní odběr má hned několik výhod

Pokles zájmu o dobírku potvrzují samotní obchodníci. „V meziročním srovnání sledujeme pokles platby za zboží pomocí dobírky,“ řekla Právu manažerka serveru Zboží.cz Štěpánka Kovaříková.

V případě Kasa.cz využívá osobní odběr průměrně 56 procent zákazníků, přičemž jejich číslo stále roste, informovala mluvčí tohoto obchodníka Jitka Součková.

„Jednoznačným trendem je rostoucí obliba osobních odběrů. Ještě v roce 2010 si zákazníci osobně vyzvedli 36 procent objednávek, loni už to bylo více než 50 procent,“ upřesnila za Mall.cz Gregorová. Podobné trendy pak zaznamenaly například i e-shopy Huramobil.cz či Nakupka.cz.

„Zákazníci čím dál častěji nakupují menší a levnější zboží, u něhož by mj. dodání přepravní službou zvyšovalo pořizovací cenu v řádu desítek procent. Druhým důvodem je pohodlí ve smyslu možnosti převzetí zboží v době, kterou si zákazník sám vybere,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Kdykoliv v otvírací době mohou lidé přijít i na pobočku pošty, na kurýra ale musí čekat v určitý den často i několik hodin, navíc většinou v pracovní době. Výhodou osobního odběru je i možnost si zakoupené zboží na výdejním místě e-shopu zkontrolovat a případně ho hned reklamovat.

Podle statistik České pošty, které má Právo k dispozici, si lidé loni nechali na dobírku doručit téměř o půl miliónu zásilek méně než v roce 2011. V meziročním srovnání jde o jedenáctiprocentní pokles. Podle obchodníků začali Češi také více věřit on-line bankovním převodům a platbám kartou.

Poště dýchají na paty DPD a PPL 

Zákazníci, pro které je kamenná pobočka z ruky, volí doručení svého zboží některým z českých přepravců. Ve většině e-shopů mají krom jiného na výběr mezi třemi největšími - Českou poštou, PPL a DPD. Pro zákazníky internetového obchodu Kasa.cz byla za posledních 12 měsíců nejpopulárnější Česká pošta s 18 procenty zásilek, těsně následována DPD s 15 procenty zásilek. Česká pošta a PPL jsou nejpopulárnějšími dopravci pro zákazníky Mall.cz.

Nová služba: balíkomaty

Levněji než poštovné či kurýrní doručování vychází nyní nová služba tzv. balíkomatů Kouzelná almara. Za 59 korun a do 24 hodin od objednání si zákazník může zboží vyzvednout zatím na 15 kontaktních místech. Podobnou službu brzy nabídne také polská firma Integer.pl a do konce roku se se svými balíkomaty přidá i Česká pošta.

V nich si lidé budou moci vyzvedávat zásilky z e-shopů i jiné balíky až do hmotnosti 20 kilogramů. V první etapě chce pošta v obchodních centrech a na nádražích rozmístit 150 balíkomatů, které mají být přístupné 24 hodin denně včetně víkendu.

Anketa

Jakému způsobu platby za zboží z e-shopu dáváte přednost?
Dobírka
28,9 %
Hotově při osobním odběru
51 %
Platební kartou při osobním odběru
7 %
On-line bankovním převodem
7,5 %
On-line platební kartou
5,2 %
Na splátky
0,4 %
Celkem hlasovalo 20068 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám