„Podle našeho průzkumu, který proběhl loni v prosinci, se 25 procent z těch, kteří nikdy na internetu nenakupovali, přesunuje k počítačům a e-shopům,“ upozornila Štěpánka Kovaříková, manažerka serveru Zboží.cz.

Letos v nich Češi utratí zhruba 50 miliard

Češi letos utratí v internetových obchodech téměř 50 miliard korun, o desetinu víc než loni, odhaduje Asociace pro elektronickou komerci. Největší zájem přitom bude stejně jako loni zřejmě o počítače, mobily, elektroniku nebo potřeby pro domácnost. Zboží na internetu bývá obvykle levnější než v kamenných obchodech.

Obrat online prodejů se za deset let zvětšil čtyřicetkrát. Internetoví prodejci ukrajují stále větší podíl z maloobchodních tržeb, v kamenných prodejnách se ale stále ještě prodá drtivá většina zboží. Přes e-shopy se však v Česku loni prodalo už pět až šest procent veškerého zboží.

Muži za nákupy v internetových obchodech utratí ročně výrazně více peněz než ženy. Jak vyplynulo z průzkumu srovnávače cen Heureka.cz a výzkumné agentury NMS Market Research mezi téměř 9000 internetovými uživateli v ČR a na Slovensku. Přes 10 000 korun ročně nechá za online nákupy až 43 procent mužů, žen s takovou útratou na internetu není ani třetina.

Nejčastěji Češi v e-shopech utratí ročně mezi pěti a deseti tisíci korunami. „Takovou roční útratu na internetu uvedla celá čtvrtina Čechů,“ řekl Michal Osuský z NMS Market Research. Na 15 procent mužů realizuje na internetu platby v objemu do 3000 korun.

Čtvrtina žen utratí za nákupy na internetu ročně pouze tři tisíce korun. Na Slovensku je situace trochu jiná. Téměř 40 procent žen tam na internetu utratí ročně částku v přepočtu nižší než tři tisíce korun.

Výdejních míst rychle přibývá

Uživatelé internetu v ČR si již v minulosti zvykli nakupovat v e-shopech zejména takové komodity, u kterých mohli při nákupu online výrazně ušetřit nebo které vzhledem ke své originalitě v běžných obchodech nesehnali.

Stále více zákazníků se však učí nakupovat na internetu i zboží v nižších cenových hladinách, které dříve nakupovali téměř výhradně přes kamenné obchody. „Napomáhá tomu i trend rozšiřování výdejních míst u internetových obchodů,“ doplnil Kamil Demuth ze srovnávače cen Heureka.cz.