Hlavní obsah

Barové povalečce pomáhal s pojistným podvodem za pět miliónů lékař

Právo, Jindřich Ginter

Čtyřicetileté ženě loni výrazně pomohl s pojistným podvodem za milióny korun lékař. Žena měla autonehodu, poté ze sebe dělala téměř nemohoucí, přičemž to dokládala zprávami od doktora, jenž v nich popisoval, že je jeho pacientka už prakticky navždy nemohoucí. Od pojišťovny žena chtěla proplatit odškodnění pět miliónů. Jenže ve skutečnosti večer co večer bez potíží a bez cizí pomoci obrážela bary.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

O případu informovala Právo Česká pojišťovna, ale blíže nespecifikovala, o jakého vykutáleného doktora a ženu se jedná. Věc totiž šetří na základě trestního oznámení policie.

"Po dopravní nehodě uplatnila nárok na plnění ve výši pěti miliónů. Prokazovala ho lékařskými posudky. Ty potvrzovaly těžkou újmu na jejím zdraví, trvalou invaliditu a doživotní upoutání na lůžko,“ popisuje Jan Marek z České pojišťovny (ČP).

Jenže v popisu události ze strany ženy se objevily rozpory a detektivové ČP zjistili, že ve skutečnosti bez problémů pracuje a navíc se bez potíží každý večer bujaře veselí v místních barech, kavárnách a hostincích.

Právo má indicie, že takový případ není výjimečný. Na pojistných podvodech, v nichž se hraje s nadsazenými nebo vyloženě smyšlenými zdravotními následky, u nichž jde o miliónová odškodnění, se často podílí i lékaři. Podrobnosti dále zjišťujeme.

Manévry s autem "práskla" svědkyně

Klasickým podvodem byla třeba snaha zastřít jízdu v opilosti. Jeden řidič nezvládl při jízdě domů automobil a za vesnicí, kterou projížděl, narazil do stromu. Ačkoliv vůz zůstal po nárazu zdemolovaný a nepojízdný, řidič z něj vystoupil nezraněn.

Zavolal si odtah a za hodinu vůz odjížděl na návěsu odtahové služby. O den později se však auto ocitlo na stejném místě. To už řidič telefonoval policii a asistenční službě České pojišťovny.

Jenže nehodu i celé následné manévry sledovala žena, která bydlela v domě na konci ulice. Motoristu udala.

Vymyšlená vichřice daleko nedofoukala

Podle pojišťovny Allianz zkoušejí Češi čím dál častěji pojistné podvody s nemovitostmi. Například loni v říjnu jí klient nahlásil poškození střechy a následně i omítek v místnostech rodinného domu. Podle něj silný vítr zničil střechu a skulinami následně do místností zateklo. Škoda činila asi 15 tisíc korun.

Vypadalo to jako bezproblémová likvidace, než firma, která střechu opravovala, nahlásila, že plech a těsnění v úžlabí střechy nepoškodil vítr, ale kuny, které se dostaly pod krytinu a roztrhaly fólii. Kromě nepořádku po sobě totiž zanechaly ještě další, nezvratitelné „stopy“.

Majitel domu přiznal, že věděl, že tahle příčina poškození likvidní není, a proto si vymyslel vichřici.

Pojišťovny chytily podvody za miliardu

Pojišťovny loni přišly celkem na více než šest tisíc podvodníků, kteří se fingovanými škodami nebo jejich nadsazováním snažili získat přes miliardu. Na policii končí ale jen zlomek z nich. Policie minulý rok dostala na stůl jen 376 případů pojistných podvodů, v rámci nichž bylo stíháno 350 osob za celkovou škodu 120,5 miliónu korun.

Pojišťovnám totiž většinou stačí, že podvod zjistí a nemusí ho platit. Už se jim nechce zdržovat trestním řízením.

Za třetinou případů, které se dostaly na stůl policii, byli recidivisté.

Fakt, že pojišťovny drtivou většinu podvodníků na policii neudají, ale logicky vede k tomu, že to zkoušejí znovu a znovu. Ze zlomku pojistných podvodů, který loni policii přistál na stole, totiž bylo 112 recidivistů, tedy více než třetina stíhaných.

„Prokázaná hodnota pojistných podvodů, odhalená pojišťovnami, loni meziročně narostla o 27 procent. Největší třicetiprocentní nárůst byl v oblasti pojištění majetku a odpovědnosti,“ informovala Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven (ČAP).

Celkový počet případů ale klesl o osm procent. ČAP z toho vyvozuje, že pojišťovny jsou stále schopnější odhalovat velké „rány.“

„Pojišťovny investují prostředky do nového softwarového vybavení, detekčních a analytických systémů, které pomáhají specialistům ty nejzávažnější podvody odhalovat,“ tvrdí Ondřej Karel z prevence pojistných podvodů ČAP.

Když si tedy lidé o pár tisíc nadsadí vzniklou škodu, většinou u aut opravovaných na základě fakturace od servisu, tak jim to může vyjít. Pojišťovny ale nekonečnou přetahovanou zase vyrovnávají tím, že krátí plnění za opotřebení vozu, tzv. amortizaci, a to často i o více než 50 procent. Přitom, i když má auto nové díly, tak je už mnohdy fakticky opravou po těžké nehodě znehodnoceno.

Reklama

Výběr článků

Načítám