U rizikových klientů je zdražení citelnější a dosahuje několik desítek procent, upozorňují mluvčí pojišťoven.

„Česká pojišťovna byla nucena na konci loňského roku do sazeb povinného ručení promítnout stále se horšící ekonomiku tohoto pojištění, která je výsledkem nezodpovědné cenové politiky některých hráčů na trhu. Sazby pro letošek jsme nastavili tak, abychom byli schopni dostát i v budoucnu stále rostoucím závazkům, které z povinného ručení plynou. V průměru jsme zvýšili ceny povinného ručení o tři procenta,“ uvedl mluvčí ČP Tomáš Zavoral.

Výjimkou však mohou být vysoce rizikoví řidiči, jimž pojišťovna zdražila pojistky výrazněji.

Motoristé, jezdící dlouhodobě bez nehody, budou mít u Allianz povinné ručení vyšší rovněž o zhruba tři procenta. Těm, kteří svému okolí škodí opakovaně, jej ale Allianz podle mluvčího Václava Bálka zdražuje v rámci malusu třeba až o 40 procent. Zatímco ceny povinného ručení v posledních letech podle něj stále klesaly, škody naopak rostly.

Pojišťovny hlásí růst nákladů

„Nejde o problém celého povinného ručení, ale o problém konkrétních lidí, kteří často a ve velkém bourají. Už před dvěma roky jsme začali striktně udělovat tzv. malus, který neodpovědným majitelům vozidel zvyšuje sazby,“ vysvětlil Bálek.

Náklady na odškodnění dopravních nehod z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které vznikly pojišťovnám v roce 2011, převýšily předloňské vybrané pojistné z povinného ručení o jedno procento.

Dlouhodobě pojišťovny v ČR vybírají na povinném ručení v součtu přes 20 miliard ročně, za škody z něj ale vyplácejí ani ne polovinu. Pojišťovny se brání, že zejména kvůli rostoucímu plnění týkajícího se zdravotních následků po dopravních nehodách si musí dopředu ukládat nemalé rezervy.

Kolik to je, ale zveřejňovat nechtějí. Podle dobře informovaného zdroje Práva jde celkem o zhruba dvoumiliardovou částku.

Řidiči mají možnost porovnat si nabídky povinného ručení pojišťoven online na internetu. Učinit tak lze například zde.