Nakupování kolem loňských Vánoc a v prvních týdnech letošního roku ovlivnila nemalou měrou hospodářská krize, která svými dopady nutí mnoho lidí, aby se uskromňovali. To pak obecně vede i k většímu zájmu o výprodeje a nejrůznější slevové akce.

V kamenných obchodech proto některé zlevněné zboží zmizelo z pultů už několik minut po povánočním otevření prodejen. Na internetu některé slevy potrvají do konce ledna. I pak bude možné nakoupit za akční ceny zbylé výprodejové zboží, které mají online obchodníci na skladech.

Slevy až 50 procent 

„Pokud pomineme akce slevových portálů, tak se slevy v internetových obchodech blížily až k 50 procentům,“ poznamenává manažerka serveru Zboží.cz Štěpánka Kovaříková. S výraznými slevami přišli podle ní zejména prodejci kosmetiky, ale i mobilů či kuchyňských spotřebičů.

Ze statistik internetového prodejce Kasa.cz vyplývá, že tradičně silné výprodejové komodity, jako je například velká bílá technika či počítače, letos ustoupily produktům, které vévodily pomyslným prodejním žebříčkům již před Vánocemi. K nejprodávanějším položkám patřila čtečka elektronických knih eReading, tablety Gogen TA 8200 a 7300, žehlička Braun SI 510 TexStyle a sušička AEG Lavatherm.

„V období od 25. 12. do 24. 1. jsme ve srovnání s loňským rokem registrovali větší počet objednávek, jejich hodnota však mírně klesla, a sice o 4,5 %. Je to především tím, že zákazníci kupují spíš menší a levnější zboží,“ upozorňuje mluvčí obchodníka Jitka Součková.

O tom, že Češi mají hluboko do kapsy, svědčí i fakt, že v povánočním období se stále více zadlužují. Například podle statistik společnosti Cetelem vrostl objem úvěrů poskytnutých do poloviny letošního ledna v rámci splátkového prodeje ve srovnání s celým loňským lednem o 50 procent.