Společně s dalšími nízkonákladovými peněžními ústavy mBankou a Fio bankou, které přišly na trh už v roce 2007, resp. 2010, mají bankovní nováčci již zhruba 860 tisíc klientů.

Podle bankovních expertů se jim s pomocí mohutných reklamních kampaní podařilo poměrně konzervativní Čechy zaujmout například vedením účtu zdarma a vůbec poměrně vstřícnou poplatkovou politikou. Velkou roli sehrály i transparentní služby, nebo zajímavé úročení spořicích účtů, a to i v době rekordně nízkých sazeb České národní banky.

Přestože si u pěti nových bank Češi uložili už přes 80 miliard korun, z hlediska celého trhu jde stále o poměrně malé číslo. Podle statistik České bankovní asociace mají obyvatelé a firmy v ČR na vkladech celkem uloženy více než tři bilióny Kč.

Nástup nových bank je pro klienty přínosný, tlačí na kvalitu služeb.

Zdeněk Tůma, KPMG

Reálná kapitálová síla nováčků je sice zatím poměrně malá, zvýšili ale konkurenci a přinesli na trh zajímavé inovace. „K zásadní změně ve struktuře bankovního trhu nedošlo, v každém případě nástup nových bank je pro klienta přínosný, tlačí na inovace a kvalitu služeb,“ uvedl pro Právo bývalý guvernér ČNB a nynější poradce společnosti KPMG Zdeněk Tůma.

„Nové bankovní subjekty přinesly na trh mnoho změn,“ souhlasí produktová manažerka finančního srovnávače Sfinance.cz Lucie Vydrová.

Představily řadu novinek

Air Bank se snažila Čechy zaujmout například možností žádat o vrácení poplatků, volbou bankovek při výběru z bankomatů (tuto služby nyní spouští i Česká spořitelna), ale i moderním designem poboček či jednostránkovým sazebníkem. Equa zase přišla s výběry ze všech bankomatů bez poplatků a Zuno s úročením naspořených peněz na denním základu, což zákazníkům přináší daňovou výhodu.

„Od vstupu na trh v listopadu 2011 jsme získali 90 tisíc klientů, z toho přibližně 80 tisíc v loňském roce. Klienti si u nás uložili již téměř 32 miliard korun,“ řekl Právu mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Téměř polovina klientů, kteří si u této banky ze skupiny PPF otevřeli běžný účet, si ji podle Komjatiho do pěti měsíců zvolí jako hlavní banku. Někteří lidé ale mají bezplatný běžný účet u nováčků jen jako vedlejší a například u nich využívají jen zajímavě úročená spořící konta.

Postupný růst

„Více než tři čtvrtiny klientů k nám prostřednictvím kodexu mobility, dohodnutého mezi bankami, přešly od tří největších bank: 36 procent od České spořitelny, 22 procent od ČSOB a 20 procent od Komerční banky. Dalších 11 procent klientů k nám přešlo od Raiffeisenbank, 8 procent od GE Money Bank a 2 procenta od UniCredit Bank,“ uvedl Komjati.

Equa Bank, která vznikla předloni v červnu z Banco Popolare, má už 30 000 klientů. Rovněž podle její mluvčí Markéty Dvořáčkové k ní lidé přecházejí hlavně z největších bank. „Vklady klientů celkem vzrostly ve třetím čtvrtletí na 5,7 miliardy korun,“ dodala Dvořáčková.

Internetová Zuno Bank, která v Česku zahájila činnost v červenci 2011, získala podle slovenské tiskové agentury SITA na tuzemském trhu do loňského listopadu více než 62 000 klientů. Na Slovensku, kde banka zahájila činnost už v prosinci 2010, jich tehdy měla o 21 tisíc víc.

Zuno nechce výsledky pouze za ČR zveřejňovat, rychlý růst počtu klientů zde eviduje ale i nadále. „Přecházejí k nám hlavně klienti velkých, tradičních bank,“ uvedl mluvčí Zuno Bank Lukáš Tomis.

Posilují však i banky, které na trh vstoupily dříve. „Od začátku května roku 2010, kdy Fio obdrželo bankovní licenci, jsme získali již téměř 180 tisíc nových klientů. Nyní má Fio banka již téměř 230 tisíc klientů,“ řekl Právu manažer Fia Jiří Vodička s tím, že jen loni tradičně inovativní Fio (třeba jako první v ČR spustilo v dubnu 1998 internetbanking) přilákalo přes 88 tisíc nových klientů.

Přírůstek v řádu desetitisíců nových zákazníků si pak připsala i mBank, která působí na trhu už od roku 2007. Podle informací Práva se celkový počet jejích klientů blíží už k 440 tisícům.

Pomohly jim i nízké sazby ČNB

„Relativně dynamický nástup na český trh ulehčily novým bankám tehdejší finanční podmínky, kdy v období velmi nízkých úrokových sazeb byla nabídka vyššího úročení vkladů marketingově účinná,“ řekla Právu Vydrová.

Nejmladší banky na trhu podle ní teď je čeká těžší úkol. „A to udržet si své postavení na trhu a s tím související dostatečnou ziskovost. To se jim může podařit v případě záměrné odlišnosti od velkých bank,“ poznamenala.

Ty přitom mají na trhu velmi dobré výchozí postavení. „Obvykle působí díky klasické pobočkové síti na celém území ČR. Tato skutečnost je ale zároveň může svazovat při jednání s klientem, který čím dál častěji vyžaduje flexibilní a rychlé řešení jeho situace. A v tomto klasické bankovní domy oproti nové konkurenci stále zaostávají,“ uvedla Vydrová.

Velké ústavy mají klientů milióny

Nové banky sice získávají klienty hlavně na úkor velkých peněžních ústavů, pro ty je vzhledem k jejich velikosti ale úbytek zákazníků zatím nevýznamný. Největší tuzemskou bankou podle počtu klientů je Česká spořitelna, jejíž celá skupina měla loni 5,2 miliónu klientů.

Velké banky stále staví své marže především na poplatkové a provizní politice. „Nové banky se na začátku převážně vymezily proti nesmyslným poplatkům za vedení běžných bankovních účtů. Poté zaútočily na trh spořicích účtů, kde začaly nabízet zajímavější zhodnocení než tradiční bankovní domy,“ připomněla Vydrová.

Nyní se nové banky podle ní více soustředí na půjčky, u nichž si také až na výjimky neúčtují poplatek za vedení úvěru. Hypotéky z pětice nejmladších bank zatím nenabízejí Zuno a Air Bank, ta se je podle vedení banky chystá představit příští rok.

„Trh půjček ovládají ze sedmdesáti procent tři největší poskytovatelé úvěrů, a také proto patří tuzemské úrokové sazby k nejvyšším v zemích EU. Zde se nyní menší banky pokusí odlákat klienty konkurenčních bank díky vyšší transparentnosti svých půjček,“ domnívá se Vydrová.