Hlavní obsah

Češi nakupují v povánočních výprodejích. Jejich zájem o slevy předčil očekávání

Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Průzkumy z konce loňského roku naznačily, že Češi plánují v povánočních výprodejích utrácet. Předpokládaná průměrná částka těchto útrat se pohybovala kolem čtyř tisíc korun. Plné obchody z konce starého i počátku nového roku ukazují, že nákupní apetit jsme neztratili ani po hektickém předvánočním období.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Slevy v povánočních výprodejích dosahují i několika desítek procent.

Článek

Po vzoru západních sousedů se už Češi tradičně chystají na slevy a výprodeje, které u mnoha obchodníků startují již na Druhý svátek vánoční. A obchodníci jim vycházejí vstříc, setkat se můžete i se slevami, které se blíží hranici 80 procent.

Je možné říci, že přichází doba, kdy po Vánocích bude v obchodech mnohem těsněji než v období před nimi? A jak to vidí sami obchodníci? Sledují i oni nějaký posun od předvánočního nákupního šílenství k tomu povánočnímu?

Obliba povánočních výprodejů stoupá

To, že většina Čechů nechává nákupy vánočních dárků až na prosinec, je už léta známá věc. Obchodní řetězce, specializované řetězce, či internetové obchody prožívají největší nápor především během posledních dvou adventních víkendů. Nejinak tomu bylo i letos. Tržby v předvánočním období o několik desítek procent překročily běžné tržby v ostatních měsících roku.

Ovšem na druhou stranu někteří obchodníci zaznamenávají i stoupající zájem českých spotřebitelů nakupovat až v povánočních a novoročních výprodejích. "Počet zákazníků nakupujících v povánočních výprodejích výrazně narostl. V roce 2010/2011 povánočních výprodejů využilo 36 procent zákazníků, kteří v tom okamžiku navštívili naše obchody, a v roce 2011/2012 to již bylo 62 procent zákazníků," upřesňuje Jan W. Dvořák z řetězce Tesco.

Jeho slova potvrzuje i Martina Kudláčková z řetězce se sportovním zbožím Sportisimo: "V posledních třech letech má u nás podíl povánočních nákupů stoupající trend. V některých sortimentech dosahuje již více než 50 procent."

V řetězci Electro World je podíl předvánočních i povánočních nákupů zhruba na stejné úrovni.

"Z pohledu počtu zákazníků jsme v posledních třech letech žádný výraznější trend v přesunu zákazníků směrem k povánočním výprodejovým akcím nezaznamenali, nicméně po Vánocích stoupá průměrná hodnota nákupu na zákazníka," uvádí Milan Jansa z elektrořetězce Okay.

Internetové obchody: trend růstu povánočních nákupů

Trend v odkládání vánočních nákupů čím dál víc na poslední chvíli zaznamenali i největší hráči na poli internetového nakupování. "Každý rok se zákaznický zájem posune o několik dní směrem k Vánocům a letos se to potvrdilo," říká Michala Gregorová z Mall.cz. Shodné chování zákazníků zaznamenaly i internetové obchody Alza.cz a Kasa.cz. Výjimkou nebyly návštěvy zákazníků v kamenných pobočkách i na poslední adventní neděli či na Štědrý den.

"Stejně tak je zřetelný trend odkládání nákupů na povánoční výprodeje, kdy každým rokem registrujeme silnější zájem zákazníků. Výprodejová návštěvnost v našem obchodě je až o 20 procent vyšší, než je tomu v předvánočních dnech. Také oproti Vánocům roste průměrná hodnota objednávky," uvádí Gregorová. I v Alza.cz předčil zájem zákazníků jak v předvánočním, tak v povánočním výprodeji veškerá očekávání a plány.

Češi čekají na slevy i utrácejí darované peníze

Důvodů, proč Češi v takovém počtu nechávají nákupy na povánoční období, je několik. Mnozí obchodníci například vyprodávají se značnými slevami předvánoční či sezónní zboží. Třeba v obchodech řetězce Tesco se můžete setkat se slevami 75 procent u vánočních dekorací či s 50procentní slevou kosmetických balíčků. Obchody vyprodávají i sezónní oblečení, zimní doplňky a vybavení. Například v obchodech společnosti Sportisimo se slevy napříč celým sezónním sortimentem pohybují mezi 20 až 60 procenty.

Lidé také čekají, zda obchodníci po Vánocích nabídnou slevu u dražšího zboží. Týká se to především bílého zboží (pračky, ledničky, myčky, sušičky apod.) a černé elektroniky (televize apod.). Například v obchodech Tesco se setkáte se slevou 30 procent u výrobků sortimentu elektro, v obchodech elektrořetězce Okay maximální slevy dosahují až 72 procent, v Alza.cz až 70 procent.

A v neposlední řadě lidé vyrážejí do obchodů utratit peníze či dárkové poukázky, které dostali pod stromeček. A právě na tyto potenciální zákazníky se připravili v Electro Worldu. "Chceme oslovit specifickou skupinu zákazníků, například tu, která dostala pod stromeček hotovost, tím, že jí nabízíme i položky nakoupené speciálně pro povánoční období. V Electro Worldu nejde totiž o výprodeje v pravém slova smyslu, respektive o doprodání zásob, jež zbyly z Vánoc," upřesňuje marketingový manažer společnosti Jan Bosák.

V Alza.cz zaznamenali i další důvod zájmu o povánoční nákupy. "V povánočních výprodejích je také zřejmé, že zákazníci dokupují zboží, které jim rozšíří možnosti dárku, který dostali k Vánocům. Typické je dokupování síťových disků k tabletům, her k herním konzolím, audio systémů k televizím a podobně," upřesňuje tiskový mluvčí Jaromír Řánek.

Anketa

Kolik peněz utratíte v povánočních výprodejích?
0-1000 korun
19,1 %
1000 - 2000 korun
4,4 %
2000 až 4000 korun
3,3 %
4000 až 6000 korun
1,2 %
více než 6000 korun
3,3 %
v povánočních výprodejích nenakupuju
68,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 10279 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám