„Typicky se bude jednat o zaměstnance finančních oddělení, marketingu a prodeje. Pokud bude schválena nová regulace velmi brzy a podaří se dosáhnout její platnosti hned od 1. ledna, ve firmách se zřejmě bude mezi svátky svítit dlouho do noci,“ uvedl k výsledkům ankety místopředseda Komory certifikovaných účetních Karel Smetana.

Ankety se zúčastnilo 223 respondentů z řad finančních manažerů a účetních českých firem.

Ve hře je stále několik variant

Vládní kabinet chce mít od příštího roku sazby 15 a 21 procent. Tyto sazby jsou ve vládním konsolidačním balíčku, jehož schválení předpokládá návrh státního rozpočtu pro příští rok. Balíček ale zamítl Senát a dolní komora o něm bude znovu rozhodovat tento týden.

Pokud by balíček Sněmovna nepotvrdila, od ledna by zřejmě platila už dříve schválená jednotná sazba 17,5 procenta. A aby zmatků kolem daně nebylo málo, ve hře je ještě další senátní návrh, který předpokládá zachování současných sazeb 14 a 20 procent. Senát jej přidal do technické novely zákona o DPH.

Nejčastěji mají firmy problémy s úpravou softwaru tak, aby včas odpovídal novým zákonným požadavkům. Uvedlo to celých 69 procent dotázaných. Úprava ceníků je problémem pro 54 procent společností, bezmála 47 procent se pak obává dopadu zvýšení DPH na další náklady firmy. Respondenti si také stěžují, že nejsou schopni uvádět finální spotřebitelské ceny na letácích.

Poptávka kvůli vyšší DPH zřejmě klesne

Firmy teď také tápou, jak mají instruovat zaměstnance prodeje pro obchodní jednání.

Nejistota ohledně cen produktů a služeb pak ovlivňuje uzavírání zakázek, a tedy obchodní výsledky firem. Ty teď musí předkládat variantní nabídky typu „bude-li schváleno, pak... nebude-li schváleno, pak...“. Potenciální zákazníci potom řadu svých nákupních rozhodnutí raději odkládají.

Na otázku „Očekáváte vzhledem k zamýšlenému zvýšení DPH pokles tržeb u svého zaměstnavatele nebo klientů?“ odpovědělo plných 43 procent finančních manažerů „ano“.

„Firmy čekají s novou regulací další pokles poptávky. Proto není jasné, zda toto opatření prospěje fiskální kondici České republiky,“ poznamenal Smetana.

Komora účetních v souvislosti s anketou rovněž upozornila, že vícenáklady spojené s nejistotou kolem DPH se firmám nevrátí.

Problémy mají i řetězce

„Varianty rozpočtů, ceníků a nabídek se připravují již hodnou chvíli. Čas strávený jejich přípravou firmám již nikdo nevrátí. S rozhodnutím o nové výši DPH řada těchto materiálů bohužel skončí v koši,“ konstatoval Smetana.

Nejistota ohledně DPH může poškodit zákazníky, protože zvyšuje náklady, které se promítnou do cen, potvrdil v úterý prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Zdeněk Juračka. Obchodní řetězce nyní podle něj nemohou plánovat reklamní kampaně a prodejní ceny.