Hlavní obsah

Z objednaného zboží za pár korun se nakonec vyklubal dluh 1400 korun

Právo, Jindřich Ginter

Nechat se zlákat zásilkovou firmou na série zboží, jako jsou třeba potřeby pro domácnost či postupně vydávané knížky, a domnívat se, že zaplatíte jen za to, co zrovna chcete, se může prodražit. Firmy si umějí zákazníky podchytit tzv. smluvními podmínkami tak, že jak si objednáte jednou, a už se jen tak snadno nevyvážete, byť si to pak rozmyslíte.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Své o tom ví čtenářka Pavla W. z Frýdku-Místku, která si objednala drobnosti do domácnosti v tzv. sběratelské sérii od jisté zasilatelské společnosti zaměřené na kutily. Jeden kus stál kolem šedesáti korun.Jenže v obsáhlých obchodních podmínkách si už nevšimla, že převzetím první zásilky vyslovuje po dvou týdnech automatický souhlas s tím, že jí budou zasílány a účtovány postupně další balíčky, které již nechtěla.

Podle firmy měla paní od chvíle, kdy dostala první zásilku, čtrnáctidenní lhůtu na to, aby zboží vrátila a vypověděla objednávku na celou sběratelskou sérii. Jinými slovy − po uplynutí dvou týdnů od doručení prvního balíčku už nemůže z objednávky jen tak vycouvat. Pavla W. si to ale neuvědomila.

„Poslala jsem firmě druhý balíček zpět a napsala, že dále už sbírku nechci. Měla jsem ale na poště další balíček − ten jsem nepřevzala. Od té doby mě opakovaně bombardují o úhradu a navyšují poplatek za upomínku. Snažila jsem se situaci vysvětlit telefonicky. Ignorují to. Vymáhací agentura mi hodila do schránky papír s výhrůžkou, že mám dluh 1379 korun a dávají mě k soudu,“ sdělila Právu Pavla W. To vše kvůli zásilce za šedesát korun.

Firma ve sdělení Právu oponuje, že se vše odehrálo jinak, s tím, že má veškeré telefonáty nahrané. Tvrdí, že i druhý balíček si žena převzala a zaplatila. Zasilatelská společnost prohlašuje, že až třetí balíček už Pavla W. nezaplatila. Tvrdí, že ho nevrátila. „Proto se stal předmětem pohledávky. Následně jsme reagovali na rušící dopis od paní W. a další balíčky jí pak už neposílali,“ napsal Právu ředitel společnosti.

Firma vymáhání nakonec zastavila

Pavla W. trvá na svém. „Balíček jsem vrátila a několikrát je žádala, aby mi to dál už neposílali. Takových lidí jako já si na internetových fórech stěžuje více,“ zdůraznila. Spor po zhruba sedmi měsících však přesto nakonec neskončil patovou situací tvrzení proti tvrzení nebo u soudu. „I přes shora uvedené jsme se rozhodli to vyřešit ve prospěch paní W. a stav pohledávky vůči ní byl uzavřen odepsáním dlužné částky,“ sdělila Právu společnost.

Vzhledem k tomu, že tato věc skončila smírem poté, co Právo požádalo firmu o vyjádření, konkrétní jména firmy a zákaznice neuvádíme.Případ především upozorňuje na záludnost všeobecných obchodních podmínek a na to, že se k nim zákazníci zavazují pouhým převzetím zásilky.

Lehkomyslně si tedy objednávat nějaké sběratelské série, a pak si rozmyslet, že je už dále nechci, protože mne ve výsledku nestojí pár desetikorun, ale stovky až tisíce, se nevyplácí.Je-li smlouva uzavřena například s podomním prodejcem mezi dveřmi nebo na předváděcí akci někde na ulici, máte čtrnáctidenní lhůtu na její vypovězení a vrácení peněz bez sankce.

Jestliže prodejce spotřebitele na tuto možnost písemně neupozorní, prodlužuje se tato 14denní lhůta na jeden rok.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám