Jsou to totiž právě děti, které se kvůli své důvěřivosti nechají často zlákat například na nákup nejrůznějších produktů ke hrám, které jim obchodníci nabídli ke stažení jakoby zdarma.

Komisař: jsou to skryté útoky na peněženky rodičů

„Děti si stále lépe rozumějí s moderními technologiemi – už ve velmi nízkém věku si umějí stahovat hry. Jakmile se však stanou obětí závislosti na určitém typu hry, je těžké je zastavit. Proto vyzývám rodiče – mějte se na pozoru,“ uvedl komisař pro zdraví a spotřebitelskou politiku Tonio Borg.

Zhruba polovina stahovatelných her je podle něj sice nabízena zdarma, ale rodiče poté zpravidla musí platit nemalé částky za virtuální produkty, které je třeba k dalšímu pokračování hry dokoupit.

Aby se člověk dozvěděl, kolik by ho případný nákup stál, musí se podle komise nejprve proklikat celou řadou spletitých smluvních podmínek.

Navíc, nastane-li po stažení hry nějaký problém, domoci se nějakého poprodejního servisu bývá velmi obtížné, neboť u více než třetiny zkontrolovaných stránek chybí kontaktní údaje. Příslušné orgány v jednotlivých členských státech mají teď podle EK tyto obchodníky vyzvat, aby zveřejnily, jak je lze kontaktovat, nebo aby své stránky patřičně upravily.

Jakmile se děti stanou obětí závislosti na určitém typu hry, je těžké je zastavitTonio Borg

Podle EK až 71 % (39 z 55) stránek, které prodávají hry pro děti ve věku do 14 let, nedodržuje právní předpisy EU. „Výsledky unijní kontroly také ukázaly, že většina webových stránek neumožňuje bezproblémový přístup k hlavním smluvním podmínkám,“ poznamenal Borg.

Smluvní podmínky přitom musí být podle evropské legislativy uvedeny jasně a musí být i spravedlivé. Vzhledem k povaze stahovaných dat ztrácí spotřebitel své právo odstoupit od smlouvy od chvíle, kdy stahování s jeho souhlasem začalo (produkt stažený z internetových stránek totiž už nelze vrátit); o této skutečnosti však obchodníci musí spotřebitele informovat předem. Na 141 internetových stránkách (42 % kontrolovaných stránek) ale tato informace uvedena nebyla.

Byznys za stovky miliard

Komise upozorňuje, že digitální obsah nakupuje stále více Evropanů: za posledních dvanáct měsíců využilo hudební online služby průměrně 79 % evropských spotřebitelů a herní online služby v průměru 60 % z nich. Zdroje spojené s hudebním průmyslem uvádějí, že v roce 2010 byla v EU z internetu stažena hudba za 677 miliónů eur (téměř 17 miliard Kč).

Loni utratili spotřebitelé ve Velké Británii, Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Nizozemsku a Belgii za online hry podle odhadů 16,5 miliardy eur (přes 412 miliard Kč).

Hry do počítače a do mobilu, které se zaměřují na děti a jsou na první pohled nabízeny „zdarma“, přitom zabírají na trhu EU s hrami stále větší podíl - za posledních 12 měsíců představují zhruba polovinu všech stažených her.