Ve srovnání s loňským rokem se naproti tomu téměř o polovinu zvýšil počet firem, které odměny na konci roku vyplácejí jen některým zaměstnancům, a to z dvaceti na 28 procent. Podíl firem, které letos nebudou nadstandardní odměny vyplácet vůbec, je na 43 procentech přibližně stejný jako loni. Proti roku 2010 je to však přibližně dvojnásobek.

Zaměstnanci jsou skeptičtí

Očekávání zaměstnanců jsou přitom podle souběžného průzkumu na portálu Jobs.cz ještě nižší. Jen 13 procent z 1147 dotázaných zaměstnanců uvedlo, že s výplatou ročních prémií či 13. platů letos najisto počítá, protože v jejich firmě je to standard. V obdobném průzkumu uspořádaném v loňském roce v tomto duchu odpovědělo 29 procent zaměstnanců.

Na 11 procent lidí letos s nadstandardními odměnami nepočítá kvůli špatné ekonomické situaci firmy, dalších 18 procent si výplatou bonusů není jisto, a proto raději na tyto odměny nespoléhají. Plných 58 procent dotázaných tvrdí, že se roční prémie v jejich podniku nevyplácejí nikdy.

„Zaměstnanci silně pociťují zvyšující se tlak na efektivitu práce a již delší dobu jsou vystaveni rétorice jednostranně orientované na úspory. To se celkem logicky odráží v rostoucí skepsi většiny lidí ohledně výplaty odměn nad rámec běžných mezd," uvedl analytik LMC Tomáš Ervín Dombrovský.

Také v jiných oblastech je podle něj vidět, že lidé začínají omezovat spotřebu a přestávají spoléhat na jakýkoli nadstandard. Je to přirozená reakce na negativní zprávy, které se na ně souvisle valí již řadu měsíců, dodal.

Struktura benefitů se mění

Trh s nabídkou práce v posledních měsících podle odborníků kvůli krizi stagnuje. „Firmy jsou opatrné v náboru zaměstnanců a jinde dochází i k propouštění. S tím jsou také spojeny úpravy v benefitech, které firmy svým zaměstnancům nabízí,“ uvedl manažer serveru Spráce.cz Jan Votruba.

Některé zaměstnanecké výhody jako stravenky jsou podle něj ve firmách už zavedené. „V poslední době se ale stále více zaměstnavatelů rozhoduje odměňovat své zaměstnance například podporou jejich vzdělávání. Koresponduje to jak s přáním zaměstnanců, tak i s potenciálem, který dané firmy ve vzdělávání a investici do svých zaměstnanců spatřují. Jde tedy o jakýsi posun od finančních benefitů k jiným formám podpory zaměstnanců,“ upozornil Votruba.