Podle banky jsou dnešní úspěšní třicátníci dosud málo probádanou vrstvou bonitních klientů, kteří ve svém životě míří vzhůru. Proto se banka podrobně zaměřila jak na jejich vztah k financím, tak na životní styl.

V české populaci je více než 1 700 000 lidí ve věku od 30 do 39 let. Polovina z nich žije v Čechách, třetina v Praze. Celkem 390 tisíc z nich (23 procent) má příjem vyšší než 32 tisíc korun, 220 tisíc (13 procent) pak příjem vyšší než 40 tisíc korun.

Generace 30 plus se změnila. Její představitelé se sice ještě narodili před rokem 1989, ale většinu svého života už prožili v naprosto odlišném světě než generace jejich rodičů. Vyrůstali s pocitem, že to, jak budou jednou v životě úspěšní a čeho dosáhnou, záleží jen na nich.

Oproti předchozím generacím třicátníků jsou mnohem sebevědomější, bohatší a mnozí z nich budují závratnou kariéru. Zároveň jsou ale schopni užívat si života.

Banka na základě statistické analýzy vytvořila zjednodušený demografický profil dnešních třicátníků. Jedná se o model bonitního klienta, který je pro finanční instituce zajímavý.

"Vyprofilovaní třicátníci pracují ve městech nad 50 tisíc obyvatel, tedy tam, kde je větší možnost pracovního uplatnění a širší infrastruktura, která dává příležitost i k vyšším příjmům než v malých městech," upřesňuje Petr Plocek z UniCredit Bank.

A jací jsou tedy vyprofilovaní představitelé úspěšných třicátníků? Osmatřicetiletý muž, podnikatel, ženatý (respektive zadaný), má jedno dítě a jeho měsíční příjem dosahuje částky 45 tisíc korun. Žije v rodinném domě, úspory jeho rodiny dosahují půlmiliónové výše.

Třiatřicetiletá žena také žije s manželem či přítelem a společně vychovávají jedno dítě. Bydlí ve vlastním bytě 3+kk. Pracuje jako manažerka a její měsíční příjem je 35 tisíc korun. Společně s partnerem mají našetřeno 350 tisíc korun.

Jsou to tahouni a dříči

Dnešním třicátníkům se především daří slušně vydělávat. Se svými příjmy i životním standardem jsou obvykle spokojení, ale chtějí ještě víc. Téměř pětina z nich o sobě tvrdí, že jsou bohatí a téměř tři čtvrtiny snadno vyjdou se svým příjmem.

Tvrdě pracovat na své kariéře jim není cizí. Tím se také liší od ostatních věkových kategorií. "Lze to připsat zvýšenému sebevědomí této generace a vyšší finanční gramotnosti," uvádí Petr Plocek. Příjmy více než poloviny třicátníků pocházejí ze zaměstnaneckého poměru, čtvrtina podniká a pětina dokonce vlastní firmu.

Příjmy jim často plynou i z pronájmu nemovitostí či z investic do akcií nebo podílových fondů.

Generace 30 plus (zejména v Praze) preferuje spořící účty. Své volné peníze na ně ukládá třetina z nich. V průměru má každý člověk jeden až dva spořící účty. Mnohdy je zakládají i pro své děti. Na druhou stranu termínované vklady téměř nevyužívají a ani to neplánují.

Třicátníci jsou navíc v Česku první generací, která se nebojí ani investic do akcií, dluhopisů či podílových fondů. "Jsou velmi dobře informovaní, dění na světových trzích pozorně sledují," doplňuje Petr Plocek.

Tolik oblíbené stavební spoření však u třicátníků příliš netáhne, podle průzkumu ho má uzavřeno jen 12 procent z nich. Ovšem za úsporu tito mladí lidé mnohdy považují i investici do vlastního bydlení (15 procent). V budoucnu totiž počítají s výraznou úsporou v nákladech na bydlení.

Generace internetového bankovnictví

I přesto, že dnešní třicetiletí vložili nemalé částky například do bydlení, nového auta, svatby či cestování či měli zvýšené výdaje s prvním dítětem, daří se jim úspory navyšovat. A to především díky solidním zdrojům příjmů a správnému zacházení s penězi.

Třicátníci jsou aktivními bankovními uživateli. Své finance řídí přes internet či prostřednictvím telefonu. Pokud už musí jít do banky, domluví si předem schůzku, málokdy čekají ve frontě.

Pro dnešní třicátníky je standardem platební karta místo hotovosti. Pochopitelně od obchodníků očekávají, že ji při placení budou moci bez problémů používat. Naopak kreditní karta jim příliš blízká není. V celé České republice ji vlastní 22 procent z nich, v Praze dokonce jen pět procent.

Kupují kvalitní potraviny, investují do zdraví

Třicátníci rádi nakupují rychle a jednoduše, i když nakupování není jejich koníček. Hlídají si kvalitu a cenu. Více než 80 procent z nich je ochotno si právě za kvalitu připlatit.

Jídlo je pro ně velmi důležité. Snaží se stravovat zdravě, čerstvým potravinám dávají přednost před mraženými. Rádi zkouší nová jídla, nakupují různá speciální nádobí, přístroje na vaření či kuchařky. Kuchyně a vaření přestává být doménou žen, muži se ho mnohdy rádi chopí a nebojí se experimentovat.

Třicátníci také dbají o své zdraví, chodí na preventivní prohlídky, i když se cítí zdraví (24 procent), dodržují správnou životosprávu a jsou ochotni si připlatit za nadstandardní zdravotní péči. Obvykle nekouří a spotřebují méně alkoholu než předchozí generace.

Většina mladých třicátníků bydlí ve svém. Celkem 44 procent z nich bydlení financuje hypotékou, 22 procent takové starosti nemá - k vlastnímu bydlení například přišli díky dědictví.