Článek
Řidič jel na mokré vozovce za hustého deště přes 80 km/h, ačkoliv přiměřená rychlost byla podle znalců 50–60 km/h. Na pravém zadním kole měl pneumatiku s dezénem s hloubkou pouze jednoho milimetru. Tedy podle zákona i zdravého rozumu již nepřípustně málo.
Vozidlo dostalo smyk, řidič jej nezvládl a vjel do protisměru. Řidič protijedoucího auta následnou srážku nepřežil, jeho spolujezdkyně se vážně zranila.
Řidič se dopustil několika chyb
Nejvyšší soud dospěl k závěru, že pro vznik dopravní nehody byl zásadní souběh několika faktorů, které řidič sice nemohl ovlivnit, ale přesto shledal chyby především na jeho straně, a to hlavně v nepřizpůsobení jízdy povětrnostním podmínkám a technickému stavu vozidla.
„Soud zároveň nepochyboval ani o tom, že obviněný porušil důležité povinnosti uložené zákonem o silničním provozu, tedy i skutečnost, že pneumatiky na jeho automobilu neměly předepsaný dezén. Řidič byl uznán vinným z usmrcení z nedbalosti a těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti,“ sdělila Právu s odvoláním na daný judikát analytička právně-informačního systému Codexis Petra Gříbková.
Za to je tříleté vězení. Kromě dvoutisícové pokuty od silniční kontroly vás tedy může jízda na letním obutí za špatného zimního počasí stát i více než nižší pojistné plnění od pojišťovny. Ta totiž plnění krátí nebo u povinného ručení může zpětně vymáhat podíl na financování likvidace škod (regres), pokud jste bourali na špatných pneumatikách.