Hlavní obsah

S levným povinným ručením je amen. Otevřené flotily skončí

Právo, Jakub Svoboda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká národní banka (ČNB) se rozhodla skoncovat s rozšířenou praktikou zprostředkovatelů povinného ručení, kteří v posledních letech stále častěji seskupovali klienty a vytvářeli tzv. otevřené flotily aut. Se souhlasem pojišťoven tak dokázali cenu ručení pro jednotlivce srazit až o polovinu.

Foto: Petr Horník, Právo

Levnému povinnému ručení v Česku minimálně na nějakou dobu odzvonilo.

Článek

ČNB ale pojišťovnám na konci léta po předchozích konzultacích s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP) de facto přikázala, aby tyto flotily postupně zrušily. Poté, co letos všichni významní pojistitelé po letech prakticky shodně zvedli základní sazby, tak levnému povinnému ručení v Česku minimálně na nějakou dobu zřejmě odzvonilo.

Rozhodnutí ČNB vytlačit z trhu otevřené flotily se dotkne stovek tisíc českých řidičů, kterým teď pojišťovny musí nabídnout nové podmínky.

„Otevřené flotily budou postupně ukončovány, nejčastěji se zmiňuje termín 31. prosince a na klienty čeká proces uzavírání nových pojistných smluv. Samozřejmě se pojišťovny budou snažit tyto klienty udržet za každou cenu, ale bez vyjetých bonusů je možné očekávat navýšení ceny, mnohdy až o dvojnásobek,“ řekl Právu Martin Špaček z portálu Sfinance.cz.

Stát se součástí flotily, jejíž princip je postavený na množstevní slevě, jakou pojišťovny nabízejí velkým firmám, bylo výhodné hlavně pro mladé nezkušené a často bourající řidiče. „Přestože žádná nechce přijít o klienty, tak nízké ceny jako ve flotilách už zřejmě nedostanou. Smlouvy z virtuálních flotil se u nás již převádějí na individuální,“ potvrdil mluvčí jedné z velkých pojišťoven, který si nepřál být jmenován.

Podle ČNB ohrožují stabilitu trhu

Podle názoru centrální banky, se kterým Právo seznámili pojistitelé, otevřené flotily podkopávají stabilitu některých pojišťoven. ČNB přitom vadí hlavně nedostatečná kontrola pojišťovny nad kvalitou služeb poskytnutých koncovému klientovi prodejcem pojištění a neexistující provázanost rizikovosti klienta a ceny pojištění.

Podle informací Práva pojišťovny výzvu dozorujícího orgánu až na jednu menší společnost uposlechly a flotily postupně ruší.

Dobří a ukáznění řidiči by měli platit méně, ti horší více

Štěpán Zmátlo, pojišťovací makléř

Mnoho lidí si ale kvůli tomu pohorší. „Člověk musel jezdit beze škody minimálně šest, ale v některých případech až osm let, aby dosáhl na levnější ručení, než jsem mu byl schopen nabídnout v rámci otevřené flotily,“ řekl Právu pojišťovací makléř Štěpán Zmátlo.

Nařízení ČNB může podle něj v důsledku oslabit menší pojišťovny, jež dosud vznik otevřených flotil nejčastěji umožňovaly. „Myslím, že hlavním cílem je zarazit to, že stále více lidí se díky flotilám začalo vyhýbat klasickému bonusovému systému. Tedy že řidič získá bonus za každý rok jízdy bez nehody, a je tak odměněn za svoji bezeškodní historii,“ poznamenal makléř.

„Smyslem systému by mělo být, že dobří a ukáznění řidiči platí méně a ti horší více. To se ale v otevřených flotilách nedělo,“ dodal Zmátlo.

Pojišťovny se také podle něj postupně odklánějí od nabízení nadstandardních slev a bonusů, které mohl zákazník získat například v rámci jedné rodiny apod.

Samotná ČNB nechce s ohledem na zákonnou mlčenlivost z pozice dozorového orgánu svůj krok nijak komentovat. „Česká národní banka věnuje v oblasti dohledu nad pojišťovnami zvýšenou pozornost zejména oblasti dostatečnosti pojistného (aby pojišťovna neplatila pojištěncům víc, než sama na pojistném vybere) v povinném ručení a dostatečnosti technických rezerv pojišťoven v tomto odvětví,“ zaslala Právu strohé vyjádření.

Účast nebyla vždy výhodná

Přestože klient mohl získat nižší cenu povinného ručení, účast ve flotile nemusela být pro něj vždy výhodná. „V rámci otevřených flotil se pojištěnému řidiči nenavyšuje rozhodná doba za bezeškodný průběh, takže přichází o možnost použití vyššího bonusu v budoucnu či při jeho převedení do jiné pojišťovny,“ sdělil Právu vedoucí vývoje pojistných produktů Wuestenrot.cz David Vosika.

Právní pozice klienta je podle něj oslabená, protože není stranou smluvního vztahu v rámci pojistné smlouvy. „Pojišťovna tak vůči němu nemá tytéž povinnosti jako vůči pojistníkovi,“ upozornil.

„Otevřená flotila je obrovský pojistně-matematický nesmysl, kterému pojišťovny podléhaly pod vidinou rychlého nárůstu počtu klientů,“ poznamenal manažer produktů pojištění ze společnosti Sfinance.cz Zdeněk Novák.

Nejúspěšnější otevřené flotily mohly podle něj pro pojišťovnu znamenat až několik desítek tisíc nových klientů. „Z dlouhodobého hlediska však taková flotila představuje pro pojišťovnu pokles zisku, což může snadno vést až k plošnému zdražení základních sazeb všem klientům,“ dodal Novák.

Nabídky povinného ručení lze srovnat zde.

Co jsou otevřené flotily

Princip otevřených flotil je postaven na množstevní slevě, jakou pojišťovny nabízejí velkým firmám. Tyto flotily se často formovaly přes zprostředkovatele velkých makléřských společností nebo prodejce aut. Zprostředkovatel nabízel majitelům aut smlouvu o povinném ručení, kterou měl vyjednánu s některou z pojišťoven.

Klient ale v případě pojistky v otevřené flotile není pro pojišťovnu smluvním partnerem a nemá tak přístup ke všem informacím. Jakýkoliv administrativní úkon včetně výpovědi musí řešit přes svého makléře. U otevřených flotil není standardně zohledněn předchozí průběh pojištění, tedy bonus za jízdu bez nehody, případně malus za škodu. Případný bonus, který si ve flotile „vyjezdíte“,  není po přechodu na běžný typ smlouvy zpravidla zohledněn.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám