Podle vyjádření Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) však dodatečným poplatkem zákon porušen nebyl. Článek pod titulkem Češi se bouří proti chytračení s cenami byl v Právu zveřejněn 20. července, a jen na serveru Novinky.cz si ho zatím přečetlo přes půl miliónu lidí. Vyvolal ostré reakce.

„Poplatek je sprosťárna. Jeho zavedení znamená i možnost zdražování, jak se jim to hodí. Tak budeme mít na baráku klasickou anténu a příjem zadarmo,“ uvedl například Roman Pokorný z České Lípy.

K tomu, aby dodatečný poplatek mohla firma zavést a navíc si nárokovat další jednorázovou platbu 600 korun za výměnu karet, si musela změnit všeobecné obchodní podmínky.

„Složenka na zaplacení poplatku letěla do koše. Nebudu podporovat zlodějnu. Když jsem karty kupovala, je tam jasně napsané, že se hradí jedna platba a žádná jiná nebude. Štve mne, že jsem za vše dala téměř 15 tisíc,“ napsala Marie Kotrlová z obce Slatina.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zasypávají stížnosti. Věc šetří pro podezření na klamání spotřebitele, ale vše nasvědčuje tomu, že nakonec z toho firma v tomto ohledu vyvázne.

M77 Group v šetření

Zároveň ale ČTÚ podal podnět k zahájení vyšetřování provozovatele Skylink – v Lucembursku registrované firmy M77 Group.

„Podali jsme podnět orgánům činným v trestním řízení, aby prošetřily, zda tím, že společnost M77 Group S.A. podniká na území ČR bez toho, že by zde měla zřízenu organizační složku, nedošlo k naplnění skutkové podstaty některého trestného činu,“ potvrdil Právu mluvčí ČTÚ František Malina.

Jak dlouho bude správní řízení ve věci Skylink trvat, Malina neví. Už je ale podle něj zřejmé, že M77 Group samotným zavedením poplatku zákon neporušila.

Chytře skrytá sankce

„Jednostranná změna smluvních podmínek je přípustná za předpokladu splnění určitých povinností. M77 Group je splnila, takže zavedení poplatku nelze považovat za protiprávní,“ sdělil Malina. Zákazníky totiž tato firma minimálně měsíc předem, jak stanovuje zákon, o opatření informovala s možností ukončit službu.

„Je na rozhodnutí zákazníka, zdali bude nové obchodní podmínky akceptovat. Pokud ne, může od smlouvy bez sankce odstoupit,“ míní Malina. Což je argument jako z pohádky o chytré horákyni. Vyloženě sankci po vás sice Skylink nechce, potrestáte se ale případně sami. Tím, že poplatek, který se může kdykoliv zvyšovat, nezaplatíte, přijdete o několikatisícovou investici do přijímače. To již zákonu neodporuje, k tomu se už ČTÚ nevyjadřuje.

Byla to svobodná volba zákazníka, kterému se, pravda, v průběhu hry trochu změnila pravidla hry. Firma si totiž, když klienty lákala, předem nevyhradila možnost, že by někdy v budoucnu mohla službu zdražit servisním poplatkem.