„Domluvil se s kamarádem – majitelem rotvajlera. Škodu pak nahlásil ze svého odpovědnostního pojištění právě majitel psa. Ten prý sekl packou po kleci s papouškem, která spadla, a následkem toho si pták přivodil smrtelná zranění. Jako důkazy předkládal veterinární zprávu i pádem poškozenou klec,“ upřesnil v úterní tiskové zprávě Tomáš Zavoral z České pojišťovny.

O koho šlo a v jaké části Česka bydlí, ČP neupřesnila.

Detektivům pojišťovny se celá záležitost zdála od začátku dost podezřelá. Na tak velkého papouška byla totiž klec až nezvykle malá a nehrály i další skutečnosti. Diskutabilní byl i původ papouška, protože předložené pořizovací doklady byly, mírně řečeno, nevěrohodné.

Pod tlakem důkazů nakonec dotyčný přiznal, že si celou záležitost vymyslel a pojistného plnění se samozřejmě nedočkal.

Detektivové pojišťoven odhalují stále více podvodů

Pojišťovny už druhým rokem po sobě odhalují stále více podvodníků. Jen Česká pojišťovna vypátrala v první polovině letošního roku pojistné podvody za téměř 200 miliónů korun; to je v meziročním srovnání o více než 30 procent.

V porovnání s prvním pololetím roku 2009 je to pak dokonce více než 60procentní nárůst. Nejvíce se stále snaží podvádět lidé z Prahy, Středočeského a Královéhradeckého kraje, nejméně naopak na Zlínsku a Vysočině.

„Vždy, když se zhoršuje ekonomická situace, jsou lidé více náchylní k podvodům. Pojišťovny tyto tendence registrovaly opakovaně již v minulosti, a proto se důsledně na tuto oblast zaměřují. Výsledkem toho byl loňský rekord, kdy jen naši detektivové odhalili podvody za více než 338 miliónů korun,“ uvedl vrchní ředitel Úseku vnitřních věcí České pojišťovny (ČP) Ludvík Bohman.

Přepadení si vymýšlel, aby měl na automaty

Jeden z klientů v průběhu let 2010 až 2012 ohlásil ČP čtyři loupežná přepadení. Jednou měl být například dle svého tvrzení okraden ve chvíli, kdy si vybíral hotovost z bankomatu. Vyplacené pojistné plnění ze tří domnělých krádeží z let 2010 až 2011 činilo více než 16 tisíc korun.

Poslední „loupež“ se škodou 13 tisíc korun byla ale pojišťovnou odmítnuta. V rámci vyšetřování totiž vyšlo najevo, že pojištěný tímto způsobem řešil své dlouholeté problémy se splácením dluhů a zároveň takto získával peníze do výherních automatů.

Pojištěný se ale pod tíhou důkazů přiznal, uznal svůj dluh vůči ČP a do deseti dnů ho splatil.

Tím to pro něho nejspíše nebude mít dohru, protože za pojistný podvod může být vězení jeden až deset let.

Matka využila své dítě

Detektivové Generali odhalili během prvního pololetí o 16 % více pojistných podvodů než během stejného období loňského roku.

Například jistá matka nahlásila škodu, kterou mělo způsobit její čtyřleté dítě. Během návštěvy kosmetického salonu měl její potomek v nestřežený okamžik poškodit nožem na bábovku koženou sedačku. Škoda byla vyčíslena na 60 tisíc korun.

Po individuálním prošetření se ukázalo, že se jednalo o totožnou škodu, kterou nahlásila majitelka kosmetického studia již před rokem u jiné pojišťovny. Matka se ji s ročním odstupem, pravděpodobně po dohodě s majitelkou, snažila uplatnit podruhé.

Zapálil si dům

Kooperativa za první pololetí 2012 odhalila téměř 350 pokusů o pojistný podvod ve výši přes 85 milionů korun.  „Setkali jsme se například s požárem domu, který se velmi dlouho nemohl prodat,“ dodal vedoucí Odboru prevence a šetření v pojišťovně Kooperativa Jaroslav Chvosta.

Fingované škody na parkovištích

Také Allianz v úterý zveřejnila, že odhalila od ledna do června podvody za 52,3 milionů korun. Podle ní se objevil nový trend – fingované drobné škody na parkovištích u obchodních center

Jak se to dělá? Sejdou se na parkovišti s kamarádem, který vlastní automobil s pomačkaným plechem, svá auta naaranžují tak, aby je mohli vyfotografovat a vzhledem k tomu, že jde o malou dopravní nehodu do 100 tisíc korun, tak k ní nevolají policisty.

Počkají zhruba tři týdny, aby měli jistotu, že záznamy z kamerového systému (pokud tam vůbec je instalovaný) už jsou přemazány novými záběry a pak jdou ohlásit pojistnou událost pojišťovně.

„Viník“ je jasný, poškozený také, policejní protokol neexistuje, svědkové také ne. „Přesto však díky moderním technologiím dokáží specialisté odhalit i tyto podvody,“ dodal Václav Bálek z Allianz.