Rakušan Walter Rechberger a dalších šest občanů uspěli u Evropského soudního dvora s žalobou proti Rakousku poté, co přišli o peníze ve zkrachovalé cestovce Arena-Club-Reisen. Zpátky dostali jen čtvrtinu svých peněz, zbytek tedy nárokovali po státu.

Svoji úspěšnou žalobu postavili na tom, že Rakousko v roce 1995 dostatečně neimplementovalo do své legislativy evropskou normu, která stanovuje povinnost mít dostatečné pojistné či bankovní záruky cestovky proti jejímu krachu. Jejich argumentaci evropský soud uznal, a tak jim zbytek musel nakonec zaplatit stát.

Judikatura evropského soudu je směrodatná i pro naše soudy. Pokud se tedy tohoto a dalších obdobných případů v EU chytí i okradení Češi, může se stát, že se ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) prohne, byť početně není těchto kauz mnoho.

Lidé se začínají dávat dohromady

Jenže se jedná o stovky lidí. Ti peníze oplakali nebo se ztratili v naší právní změti. Postupovali jednotlivě, a tak neuspěli. Jenže nyní se začínají sjednocovat, byť každý pohořel v jiné CK, do občanského sdružení Krachy cestovek. To si teď podle informací Práva vybírá renomovanou právní kancelář, jež není navázaná na státní zakázky a může se tak pustit do křížku s úřady.

Konkrétně ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a živnostenské úřady sdružení viní, že dostatečně neplní kontrolní roli a léta mohou v klidu podnikat lidé, kteří už za sebou nechali více okradených turistů a pohledávek, a že krytí CK proti jejich úpadku není ve skutečnosti 100 %.

Od roku 2004 sanovaly pojišťovny úpadek 26 CK. V 16 případech z 22, které jsou uzavřeny, proplatily sto procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů. U zbylých šesti však nikoliv. Pojistné plnění bylo v jednom případě i jen sedmiprocentní.

Ministerstvo je zaskočeno

Možností, že by na stát mohla být i u nás podána hromadná žaloba, je MMR zaskočeno. „O ničem takovém nevíme,“ řekl Právu šéf odboru cestovního ruchu Aleš Hozdecký. Na otázku, zda toto riziko naznačují právní analýzy, které si nechalo MMR vypracovat, ale obsah i autory tají, reagoval vyhýbavě.

Evropská direktiva sice žádá, aby každý stát EU zajistil pro případ krachu cestovky stoprocentní ochranu spotřebitelů, jenže v ČR, i když jsou cestovky povinné se pojistit, to stejně nefunguje. Pojišťovny tvrdí, že cestovky byly pojištěny nedostatečně, MMR říká, že pojišťovny mají hradit vše do koruny bez ohledu na limit a že si mají podmínky nastavit ve smlouvě s CK.