Na černých pasažérech ale ještě nesrovnatelně více než revizoři vydělává inkasní společnost Tesille Ditta. Ta má z jednoho černého pasažéra-dlužníka dokonce několik tisíc na nákladech řízení, které vyčísluje zákonná vyhláška.

Revizoři a následně inkasní firma přitom nouzi o černé pasažéry rozhodně nemají, vždyť jen v hlavním městě jich ročně odchytí více než čtvrt miliónu.

Počet zadržených bez jízdenky či karty přitom rok od roku roste navzdory tomu, že výtečníky v masovém měřítku dostihují i po letech platební rozkazy a následně exekuce. Malý dluh tak vyletí i do desetitisíců korun.

„Revizor má základní mzdu v průměru osm tisíc korun měsíčně, tedy 6500 až 9500 Kč,“ sdělila Právu Monika Lojínová z Dopravního podniku hlavního města Prahy.
„K tomu dostává kolektivní prémii, která činí až 560 korun, a odměnu za každý zaplacený postih nebo vymoženou pohledávku. V průměru si vydělá maximálně 35 tisíc korun za měsíc,“ dodala Lojínová. Z pokut má firma desítky miliónů

K tomu, aby revizor dosáhl této částky, musí v průměru lapit zhruba deset černých pasažérů denně. Revizoři pracují na třísměnný provoz, přičemž ve všední den je v terénu průběžně asi stovka revizorů, o víkendech šedesát.

Revizoři ale zdaleka nejsou ti, kteří na lidech bez jízdního dokladu vydělávají nejvíce. Jsou to inkasní společnosti.

Revizor 140, vymahač 6000

Vždyť zatímco revizor má z jedné pokuty 140 korun, vymáhací firma donedávna inkasovala prostřednictvím platebního rozkazu navíc přes šest tisíc.

Nově jsou sice tzv. náklady řízení od letošního března v průměru o polovinu nižší, ale i tak se jedná celkově o desítky miliónů korun ročně navíc nad původní pohledávku.

Na místě zaplatí jen třicet procent černých pasažérů. Dříve to bylo kolem čtyřiceti procent.mluvčí pražského dopravního podniku

Pražský dopravní podnik prodával společnosti Tesille Ditta na 60 až 65 tisíc pohledávek ročně z nezaplacených pokut a ta pomocí jednoduché aplikace proháněla elektronickým podáním přes soudy platební rozkazy. Pokud by zaplatila i jen polovina těchto dlužníků, představoval by hrubý zisk z tohoto objemu kolem 180 miliónů korun ročně.

Po nedávném zkrácení odměn za náklady řízení u bagatelních pohledávek do deseti tisíc ve vyhlášce ministerstva spravedlnosti to nyní bude při takovém objemu zhruba kolem devadesáti miliónů ročně.

Navíc u dlužníků, kteří platební rozkaz ignorují a nezaplatí, jde pohledávka vzniklá z pokuty do exekuce, a ta již navíc stojí patnáct tisíc na jeden případ.

Tlačenice na revizory

Češi na revizory nadávají a dokonce se s nimi pouštějí i do křížku. Přesto je na profesi revizora pořádná tlačenka. Výběrovým řízením projde zpravidla až 400 zájemců a do následného měsíčního kurzu jsou vybírány pouze tři desítky uchazečů.

Měsíčně jen v Praze uvízne v síti revizorů 18 tisíc černých pasažérů. Z toho jen asi pět procent jsou ti, kteří si zapomněli platný časový kupón doma. Do patnácti dnů ho mají možnost doložit v pokladně dopravního podniku a zaplatit jen padesátikorunu.

Od roku 2008 zároveň roste počet cestujících, kteří nezaplatí postih ihned na místě kontroly, ale nechávají to na později nebo až do drahé exekuce.

„Na místě zaplatí jen třicet procent černých pasažérů. Dříve to bylo kolem čtyřiceti procent, i více,“ sdělila Monika Lojínová z DP hlavního města Prahy.