Česká kancelář pojistitelů (ČKP) ročně v průměru rozešle kolem 250 tisíc výzev k úhradě povinného ručení. Lidmi je rozporováno osmnáct až 25 procent z nich, což je zhruba 62 tisíc. Jako oprávněný se nesouhlas ukáže u přibližně 40 procent z tohoto balíku, tedy v průměru u 20 až 25 tisíc lidí zaskočených výzvou.

Některé problémy mohou vzniknout, aniž by motorista jakkoli pochybil.Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP

„V 55 až 60 procentech rozporovaných případů se ale po prověření případu prokáže, že výzva byla majiteli vozidla zaslána oprávněně a že je povinen příspěvek do garančního fondu uhradit,“ sdělil Právu výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

Chyby v registru vozidel

U zbývajících rozporovaných výzev se podle něj naopak prokáže, že vlastník vozidla skutečně není povinen příspěvek do garančního fondu platit. „Je však potřeba si uvědomit, že v mnoha případech je příčinou chybného údaje, který ČKP získává z Centrálního registru vozidel, nesplnění oznamovací povinnosti vlastníka vozidla vůči registru vozidel,“ dodal Hradec.

Po zjištění správné osoby ČKP obesílá tohoto nového vlastníka novou výzvou. „Některé problémy skutečně mohou vzniknout, aniž by motorista jakkoli pochybil. Zde platí, že ČKP, v souladu se zákonem, při obesílání neplatičů vždy vychází z údajů Centrálního registru vozidel a z databáze pojištěných vozidel. Pokud ČKP neobdrží přesná data, pak se může stát, že obešle osobu, která není povinná příspěvek hradit,“ připustil Hradec.

Na rozporování je lhůta 30 dní

Jak má člověk v takovém případě postupovat a v jakých lhůtách? Zákon stanoví 30denní lhůtu pro prokázání, že jsou splněny všechny povinnosti v souladu se zákonem. ČKP s každou výzvou pro takový případ rozesílá strukturovaný dotazník s předplacenou odpovědní obálkou. Rovněž lze využít elektronické komunikace v zabezpečené části www. bezpojisteni.cz.

A co má dělat, když povinné ručení z období před pár lety sice motorista zaplatil, ale nemůže k tomu najít doklad (například útržek složenky)? „Neřešíme úhradu pojistného, ale existenci či neexistenci pojistné smlouvy. Pokud obeslaná osoba uvede, u jaké pojišťovny byla pojištěna, takové tvrzení sami u příslušné pojišťovny prověříme. Pojišťovna má možnost tvrzenou existenci pojištění dohledat a výsledek nám sdělí,“ uvedl Hradec.

Celkem podle ČKP není povinné ručení stále sjednáno u 600 tisíc registrovaných vozidel.

Zhruba 13 procent výzev se nepodaří doručit. „Pokud nedojde k převzetí výzvy, zákon považuje za doručenou výzvu, která nebyla obeslanou osobou vyzvednuta nebo jejíž převzetí bylo odepřeno,“ upozornil však Hradec.

A tak pár stovek dlužného povinného ručení může po letech naskákat do tisíců, nebo když s nepojištěným autem někoho vážně zraníte, splácíte následky téměř doživotně.