Z prémiového čísla, začínajícího 909, přijde erotická SMS, která vyzývá k odpovědi a sází na zvědavost uživatele mobilního telefonu. Mnozí uživatelé netuší nic záludného, protože prémiové SMS se běžně používají k rychlému placení běžných služeb.

„Text však již neobsahuje žádnou informaci o provozovateli služby a ceně za odeslání zprávy. V případě, že příjemce neodpoví, přicházejí mu další SMS. Pokud však odepíše, strhne se mu automaticky 50 korun,“ uvedla Jana Bohutínská ze serveru Podnikatel.cz., který poukázal na konkrétní firmu, jenže ta oponuje, že zajišťuje jen technickou stránku věci.

Blokace je možná

Každopádně se ukazuje, že poslat zdánlivě osobní lechtivou esemesku od neznámé ctitelky a stáhnout si za odpověď peníze je osvědčený trik. Operátoři jsou tím znepokojeni.

„Tuto službu neposkytuje Vodafone, ale třetí strana. Od tohoto jednání se důrazně distancujeme a budeme po dané firmě vyžadovat vysvětlení. V případě, že se prokáže, že porušila obchodní smlouvu či kodex, kterým se řídí poskytování prémiových služeb u všech operátorů, bude následovat sankce a odpojení služby od systému prémiových SMS. Vodafone umožňuje svým zákazníkům volání a SMS na prémiová čísla zablokovat,“ řekl Právu Mirek Čepický z Vodafone.

Na otázku Práva, jak je možné, že mobilní operátoři umožňují podnikavců si takto pohrávat s lidmi, Telefónica O2 ústy svého nového mluvčího Hanyho Farghaliho uvedla, že jejími smluvními partnery jsou většinou firmy sdružující drobné poskytovatele Premium SMS služeb.

„Proto jako první krok ze strany operátora v případě porušení smlouvy přichází upozornění. Agregátor této služby by měl následně předat toto upozornění poskytovateli služby, který je povinen zjednat okamžitě nápravu. V tomto případě by přicházela v úvahu spíše smluvní pokuta, jelikož se zřejmě jedná o závažné porušení smlouvy,“ dodal Farghali.

Obecnou výhodou prémiových SMS je především rychlost platby bez nutnosti dobíjení jakéhokoli virtuálního účtu. Jsou velmi populární při platbách za přístup na placené internetové stránky, při platbách za data-sharing nebo u rezervací služeb cestovních kanceláří či vstupů do fitness center, parkovného, drobného zboží. Pomocí Premium SMS může zákazník zadat příkaz k provedení platební transakce až do 1500 korun.

Cena je skryta v čísle

Když ale firma lidem v SMS nesdělí, kolik je bude stát odpověď, je to podle O2 klamání spotřebitele.

„Povinnost poskytovatele služby je uvést vždy při inzerci Premium SMS čísla mj. cenu včetně DPH pro koncového uživatele. U Premium SMS zpoplatněné odesláním zprávy na sedmimístné číslo je cena uvedena jako poslední dvojčíslí,“ uvedl Farghali. A v tom je právě zakopaný pes, protože firma, která je teď kvůli erotickým SMS na tapetě, ve svém prémiovém čísle má na konci 50, tedy cenu, kterou člověk za odpověď zaplatí. Daná společnost tak bude nejspíš mít právní alibi.

„My ale nedovolujeme smluvním partnerům užívat sedmimístné číslo pro zasílání informací zákazníkům, právě z důvodu obavy zpoplatněné odpovědi na zprávu,“ zdůraznil Farghali.

Na českém trhu existuje Kodex Premium SMS služeb, který ratifikovali všichni operátoři. „Cena služby, poskytovatel a další informace jsou povinné údaje,“ zdůraznila Martina Kemrová z T-Mobile.