Hlavní obsah

Legislativní zmetek způsobí spory ohledně letních pneumatik v zimě

Právo, Jindřich Ginter

Letní pneumatiky nasazené na autě v zimě budou navzdory nové zákonné povinnosti důvodem značných sporů řidičů s policií a pojišťovnami. Motorista totiž nemusí mít zimní pneumatiky od listopadu do března pořád, ale jen pokud může předpokládat značné zhoršení klimatických podmínek.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Co to ale vlastně je? Povinnost tak není stoprocentní pro celé období, což přinese řadu střetů.

Může například řidič dostat pokutu za letní pneu za jasného zimního dne, kdy jsou vozovky relativně suché, ale třeba za hodinu má začít sněžit? Nejspíš ne, ale co to vlastně v zimě znamená suché, když mrzne a za pár set metrů od místa, kde vás pokutují, může být námraza. Jak to tak vypadá, nová povinnost je v duchu Chytré horákyně, která přijela-nepřijela oblečená-neoblečená.

Policisté, i pojišťovny budou mít s výkladem normy problém

„S oním konstatováním, že motorista mohl předpokládat zhoršení klimatických podmínek, budou mít velký interpretační problém i policisté a úřady, které dostanou na stůl k řešení přestupky za to, že měl řidič letní pneumatiky,“ potvrdil Právu Václav Bálek z Allianz.

Zákon říká, že od 1. listopadu do 31. března jsou v ČR předepsány zimní pneumatiky všude tam, kde je na silnici sníh nebo led anebo se dá předpokládat, že podobné podmínky nastanou během jízdy.

Nedávný bleskový průzkum jedné z pojišťoven naznačil, že většina řidičů, kteří nepřezouvali ani v minulosti, se k tomu navzdory nové šalamounské zákonné povinnosti stejně neodhodlá ani letos.

Záleží na počasí a pohledu likvidátora

Jiný pohled bude podle Bálka na řidiče, jenž zavinil nehodu na letních pneumatikách, pokud jel na hory, kde je sníh od listopadu do dubna, a „jinak se budeme stavět k případům, kdy motorista vyjel za normálního počasí a přepadla ho sněhová bouře“. Nová povinnost zimních pneumatik tak bude v praxi značně relativní a nejednoznačná.

Velký interpretační problém budou mít pojišťovny i policisté a úřady
Václav Bálek, Allianz

Řada z pojišťoven už naznačila, že u bouraček jednoznačně zaviněných za špatných zimních podmínek na letních pneumatikách bude viníkům krátit plnění z havarijního pojištění a může vymáhat i část toho, co poškozenému vyplatily z povinného ručení. Jenže co je to jednoznačně zaviněných?

„Nehody se budou určitě posuzovat i s ohledem na obutí, ale paušálně řidiče na letních pneu krátit nebudeme, vždy se to bude posuzovat individuálně. Koneckonců, když pojedete na červenou, což je těžký přestupek, a máte-li sjednané havarijní pojištění, tak vám po havárce budeme také škodu nahrazovat,“ řekl Právu Bálek.

„Bude záviset na posouzení míry zavinění nehody v příčinné souvislosti s nepoužitím zimních pneumatik. Bude nutné individuálně posuzovat případ od případu,“ napsala Právu Renata Svobodová z České podnikatelské pojišťovny.

Kooperativa nabízí v havarijním pojištění pětiprocentní slevu, pokud se řidiči zavážou, že budou v zimním období používat zimní obutí.

„Pokud se ale prokáže, že vznik škody by byl v příčinné souvislosti s letním obutím vozidla, můžeme krátit pojistné plnění z havarijního pojištění viníka; většinou požadujeme dvojnásobnou spoluúčast,“ dodal Milan Káňa z Kooperativy.

„V případě havarijního pojištění, pokud by u nehody asistovala policie a v jejím protokolu bylo uvedeno, že bezprostřední příčinou nehody byly například sjeté pneumatiky, potom může dojít ke krácení pojistného plnění. U povinného ručení škodu vůči viníkovi regresujeme (vymáháme),“ sdělil Právu Tomáš Zavoral za Českou pojišťovnu.

Anketa

Je podle vás dobře, že v zákoně není stoprocentní povinnost v zimě používat zimní pneumatiky?
Ano, řidič sám uzná za vhodné, kdy jsou podmínky k přezutí
15 %
Ne, ať po celou zimu platí povinné zimní pneumatiky pro všechny
85 %
Celkem hlasovalo 28858 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám